"Сайтът падна": Защо проблемите с интернет може да станат все по-чести
Глобалните сривове са знак на съвремието ни – комбинация от нарасналата зависимост от дигиталните услуги и консолидирането на критична инфраструктура в шепа технологични гиганти, коментират експерти
&format=webp)
Доставчикът на уеб инфраструктура Cloudflare претърпя срив на услугите си във вторник, който временно засегна едни от най-посещаваните интернет сайтове и платформи с глобален достъп за милиарди потребители – от ChatGPT до Spotify и дори социалната мрежа Truth Social на Тръмп.
Подобен проблем с Amazon Web Services наруши ежедневните рутинни дейности на милиони хора по цял свят миналия месец, като в някои случаи им попречи да извършват дори прости задачи като поръчка на кафе или управление на смарт домакински уреди.
Само няколко дни по-късно услугата Azure на Microsoft беше засегната от прекъсване.
Мащабното прекъсване на Crowdstrike през 2024 г. обърка бизнеси, международни полети и болници по цял свят.
Техническите сривове са знак на съвремието ни – комбинация от нарасналата зависимост на обществото от дигиталните услуги, консолидирането на критичната облачна инфраструктура между само няколко компании и склонността на хората да се оплакват от проблеми онлайн, коментират експерти пред CNN.
Това показва също, че никой, дори технологичните гиганти, не е имунизиран срещу неизправности.
„В такива случаи почти няма значение колко добре е позициониран доставчикът или колко усъвършенствана е ИТ компанията и инфраструктурата на частния бизнес“, каза Ейлин Хагърти, регионален вицепрезидент по маркетинг на продукти и решения за ИТ и киберсигурност в Netscout. Техническите проблеми като тези са „много, много чести“, допълва той.
Какво се случи в Cloudflare
Прекъсването на Cloudflare беше резултат от технически проблем, а не от кибератака или злонамерено действие, заяви компанията пред CNN. Според официалното обяснение, сривът е бил причинен от „конфигурационен файл“, предназначен за управление „трафика на заплахи“.
„Файлът надхвърли очаквания размер на записите и предизвика срив в софтуерната система, която управлява трафика за редица услуги на Cloudflare“, се казва в изявление на компанията.
Дейн Кнехт, главен технологичен директор на Cloudflare, сподели допълнителни подробности в публикация в X. Накратко: рутинна промяна в конфигурацията е причинила срив, „довел до широко разпространено влошаване на нашата мрежа и други услуги“. „Вече се работи, за да се гарантира, че това няма да се повтори, но знам, че днес причини проблеми“, допълни той.
Сривът в Amazon също беше свързан с бъг, причинен от опита на две автоматизирани системи да актуализират едновременно едни и същи данни.
Според технологичните експерти, прекъсванията на ИТ системите са сравнително чести. Преди 20 години беше нормално те да спират „постоянно“, казва Майк Чапъл, професор по ИТ в Университета Нотр Дам и бивш учен в Агенцията за национална сигурност на САЩ.
„Не беше нещо необичайно да мине седмица без поне един срив на ИТ услуга“, припомня той, отбелязвайки, че днес всички разчитат на едни и същи големи доставчици.
Въздействието от това може да се усети широко, когато има проблем в услугите на гиганти като Amazon, Microsoft и Google, които са гръбнак на интернет.
Съобщенията до Downdetector, платформата, която проследява сигнали от потребители за проблеми в популярни сайтове, надхвърлиха 2,1 милиона във вторник, според данни, предоставени на CNN от Ookla, компанията майка на Downdetector.
Cloudflare твърди, че обработва средно 81 милиона HTTP заявки – или когато уеб браузърите се нуждаят от определени данни, за да задействат действие, като например зареждане на уеб страница – в секунда.
Наистина ли проблемите зачестяват или само така изглежда
Това, че за по-малко от месец са настъпили три широкомащабни прекъсвания, е съвпадение.
Но Хагърти признава, че определено тези прекъсвания се случват по-често, най-вече поради мащаба на тяхното въздействие.
Броят на сривовете в услугите е „останал непроменен“, но „броят на сайтовете и приложенията, които зависят от тях, се е увеличил, което ги прави по-разрушителни“, казва пред CNN Анжелик Медина от Cisco ThousandEyes.
Услугата за мониторинг на мрежата на Cisco е регистрирала 12 големи прекъсвания през 2025 г. досега, според график, публикуван на уебсайта й, без да се брои това на Cloudflare във вторник. За сравнение, през 2024 г. са регистрирани 23 прекъсвания, през 2023 г. – 13, а през 2022 г. – 10.
Според Cisco има някои общи тенденции между прекъсванията, настъпили през първата половина на 2025 г.
Редица от тях са свързани със системи, които случайно разпространяват технически неизправности, които изглежда, че функционират правилно, въпреки че има скрити проблеми и промени в конфигурацията. Макар че тези тенденции не са нови, в публикация в блога на Cisco се казва, че „се наблюдават все повече прекъсвания от с по-далечнообхватни последствия“.
И вероятно това ще се повтори.
„Това не е нещо, за което бихте казали: „Слава Богу, че никога няма да се случи на нас. Всичко това може да се случи на всеки бизнес.“, допълва Хагърти.



&format=webp)


)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)

&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)