ЕС планира специални права за паркиране за малки „Made in Europe“ електромобили
Нов EV клас с облекчени правила и по-щедри субсидии цели да помогне на европейските автомобилостроители в борбата с китайската конкуренция
,fit(1001:538)&format=webp)
Брюксел подготвя предложение за специални привилегии за нов клас малки автомобили „Произведени в Европа“, които ще се възползват от преференциални условия за паркиране, по-леки регулации и по-щедри субсидии, с цел да се ограничи натискът от китайската конкуренция, съобщава Financial Times.
Новата изцяло електрическа категория ще бъде представена като част от пакет от мерки в подкрепа на европейската автомобилна индустрия, която е изправена пред сериозни предизвикателства заради наплива на достъпни китайски електромобили, американските мита и слабото търсене.
Допустимите автомобили – произведени в Европа и под определено тегло – ще получат достъп до запазени паркоместа и зарядна инфраструктура, както и 10-годишно освобождаване от бъдещи регулации, включително нови изисквания за безопасност и стандарта за емисии Euro 7, които трябва да влязат в сила през 2026 г. По този начин Европейската комисия се надява да задържи по-ниски цени, тъй като честите промени в стандартите повишават разходите за производителите.
Ограничението за теглото все още се обсъжда, но според източници на FT, запознати с плановете, то вероятно няма да надхвърля 1,5 тона. В рамките на Комисията новата категория е получила прякора „Sejournette“ - по името на френския еврокомисар по индустрията Стефан Сежурне, който отговаря за предложението.
Малките автомобили са една от малкото области, в които европейските производители все още имат предимство пред китайските си конкуренти, които досега са се фокусирали основно върху по-големи електромобили и plug-in хибриди.
Производители като Stellantis и Renault настояват за създаването на нова категория още по-малки и по-достъпни автомобили с по-леки регулации, така че компактните електрически модели да могат да се произвеждат печелившо.
В същото време производителите лобират дефиницията на новата категория да позволи подобна подкрепа и за вече съществуващи по-малки модели, като новото Renault Twingo, Citroën ë-C3 на Stellantis или Golf на Volkswagen.
Предложенията за новия клас малки автомобили, частично вдъхновени от японските Kei автомобили, ще вървят паралелно с дълго лобирания преглед на забраната на ЕС за двигателите с вътрешно горене от 2035 г. Законът, предложен за първи път през 2021 г., предвижда забрана за продажба на нови ДВГ автомобили в ЕС след 2035 г. и се смята за ключов елемент от амбициозната климатична политика на Съюза.
Тази забрана обаче е подложена на силен натиск от страна на автомобилната индустрия и десни политици, които твърдят, че тя е прекалено строга и принуждава сектора да премине твърде бързо към електромобили. Ожесточени дискусии текат в Европейската комисия преди официалното обявяване на прегледа на 16 декември.
Сред обсъжданите варианти е и възможността да се разреши продажбата на plug-in хибриди и автомобили с удължен пробег още до пет години, според официални лица, участващи в преговорите, посочва FT.
Друг вариант е изискване за 90% намаление на емисиите до 2035 г., което би оставило малък прозорец за продължаване на продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене, посочват двама източници на FT.
Комисията също така обмисля възможни изключения за биогорива и „въглеродно неутрални“ синтетични горива (e-fuels), произведени с въглероден диоксид и възобновяема енергия, като подчертава, че окончателно решение все още не е взето.
Някои представители на Комисията са против включването на plug-in хибриди, като предупреждават, че Китай вече е по-напред в тази технология от европейските производители.
Европейската комисия не е коментирала предстоящите предложения.
&format=webp)
&format=webp)
)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)