Манията по култовата чанта Birkin може би е достигнала своя пик, отразявайки амбициите на Gen Z да превърнат аксесоара на Hermès в следващата си голяма инвестиция.

От Cardi B до Хайди Клум – любимият луксозен модел на знаменитостите започва да губи привлекателността си на пазара за препродажби, показват нови данни.

Birkin са особено търсена стока, тъй като намирането на чисто нов модел е трудна мисия заради политиката на Hermès клиентът да е лоялен с изградени отношения на доверие с модната къща, отбелязва Fortune.

Според Secondhand Pricing Tracker на Bernstein Research, средната премия при препродажбата на чанти Birkin и Kelly – показател, който представлява аукционната цена в сравнение с цената на дребно, е спаднала от 2,2 пъти първоначалната си стойност през 2022 г. до 1,4 пъти към миналия месец.

Това означава, че чанта Birkin, купена първоначално за 10 000 долара и препродадена през 2022 г., би се продала за 22 200 долара, докато чанта, продавана първоначално на същата цена и препродадена на търг днес, би струвала около 14 000 долара на пазара за препродажба в момента.

Според анализатори от Berenberg, 2025 г. бележи края на „луксозния суперцикъл“, тъй като потребителите се сблъскват с неблагоприятни фактори като инфлацията, а търговците на дребно не успяват да привлекат купувачи. Доклад на Bain & Co., публикуван това лято, също установи, че пазарът на луксозни стоки се е свил с 3% в началото на 2025 г., губейки около 50 милиона клиенти.

Луксозните търговски марки се насочиха към поколението Z, навлизащо на пазара на луксозни стоки по-рано от предишните, но все още развиващо вкуса си. Някои от неговите представители, със склонност към инвестиции в света на лукса, превърнаха това в печелившо начинание.

„Който казва, че чантите не са инвестиция, лъже“, твърди потребител на TikTok във видео от 2023 г. „Това, което държа в ръцете си (чанта Hermès Birkin), без съмнение е по-добра инвестиция от S&P 500, акциите и златото.“

Джеймс Файърстейн, основател на платформата за препродажба и удостоверяване на луксозни стоки OpenLuxury, смята, че повишаването на стойността на Birkin не бива да се подценява, като твърди, че през последното десетилетие препродажната стойност на двата луксозни модела на Hermès е надминала тази на златото.

„Знам няколко случая, в които хора са удвоили парите си, като са я купили преди 10 години и днес я препродават в идеално състояние. Това е като да имаш картина на Пикасо у дома си, и да ѝ се наслаждаваш, а след няколко години да я замениш за нещо друго.“, обясни той пред Fortune миналата година.

Сравнително високата препродажна стойност на Birkin в сравнение с традиционните активи е може би преувеличена: 10 000 долара, инвестирани в S&P 500 преди 10 години, днес биха стрували 30 000 – 40 000 долара, докато чанта купена преди 10 години за същата сума, днес би струвала около два пъти повече, според доклад, публикуван от търговеца на употребявани стоки Rebag. Той показва, че чантите на Hermès са поскъпнали средно с около 92% на пазара за употребявани стоки през последното десетилетие.

Според Джесика Рамирес, съосновател и управляващ директор на компанията за данни за търговията на дребно The Consumer Collective, освен поради икономическите трудности, Birkin може да губят част от стойността си при препродажба просто защото тенденциите се променят.

Търговците, които искат да извлекат максимална печалба от продажбата на втора ръка, трябва да планират първоначалната си покупка, преди артикулът да придобие прекалено голяма популярност, и да го препродадат в пика на влиянието му. Този пик вероятно вече е отминал, смята тя.

„От гледна точка на пазара и на марката, вие искате да отговорите на тенденциите в ранните дни и да видите как ранните потребители ще ги приемат и развият, за да може да стигнете до масата. За колекционерите или хората, които опитват да реализират печалба, нещата стоят точно обратно.“, обяснява тя.

Добрата новина е, че въпреки понижението на цените на Birkin на търговете, чантите на Hermès все още са рядкост: докладът на Rebag установява, че модната къща все още е водещата марка на пазара на употребявани стоки.

Когато оригиналната Hermes Birkin на Джейн Биркин беше продадена за над 10 милиона долара на търг в Париж тази година, това постави рекорд, като стана „най-скъпият луксозен артикул, продаван в Sotheby's Paris