Какво ще се случи в автомобилната индустрия през 2019 година?
Европейските автомобилни производители изпращат една от най-бурните години в историята си. Заплахата на Доналд Тръмп да въведе нови митнически бариери върху вноса на автомобили и авточасти, както и забавящият се икономически растеж продължават да тежат върху сектора. В същото време компаниите се нуждаят от свежи капитали, които да инвестират в разработката на елекрически и автономни возила, пише Bloomberg.
Индексът Stoxx 600 Automobiles & Parts, който следи движението на водещите фирми от автомобилния сектор, е на път да приключи 2018 година като един от най-слабо представящите се секторни измерители на европейските капиталови пазари. От началото на годината той бележи спад от 28%, който е най-силният от началото на финансовата криза през 2008 година.
"В момента се наблюдава засилен скептицизъм за бъдещето на автоиндустрията. Прогнозите са толкова негативни, че през 2019 година може дори да има положителни изненади. Но все още е рано за такива оценки. Предполагам, че и догодина компаниите ща бъдат изключително предпазливи в очакванията си за приходите и печалбите", казва анализаторът на Bankhaus Metzler Юрген Пипер.
Bloomberg посочва пет основни фактора, които по всяка вероятност ще окажат влияние върху автомобилния сектор през 2019 година
Търговските войни
Напрежението между двете водещи световни икономики ескалира през изминалата година, но през последните няколко седмици имаше и опити за неговото потушаване. Китай взе решение от 1 януари да премахне 25-процентното мито върху автомобилите, внесени от Съединените щати. Белият дом пък потвърди, че ще отложи въвеждането на следващия кръг от търговски ограничения на стойност 200 милиарда долара, които трябваше да влязат в сила от началото на 2019 година.
"Митниеските тарифи не носят нищо добро на автомобилния сектор. И догодина търговските войни ще останат едно от най-сериозните предизвикателства, особено за германските производители", заявява пред изданието Франк Швопе от NordLB.
Дори конфликтите с Китай да бъдат изгладени, в администрацията на Тръмп провежда отделно разследване, което има за цел да установи дали вноса на автомобили и компоненти в САЩ представлява заплаха за националната сигурност. Изходът от него също може да се превърне в потенциален повод за нови търговски спорове с други държави. Коментарите на Тръмп за търговията с Европейския съюз вече допринесоха за сериозното поевтиняване на акциите на водещите германски автопроизводители Volkswagen, Daimler и BMW.
Според Юрген Пипер вероятността да бъдат въведени нови митнически бариери между САЩ и ЕС се оценява на около 60%, така че рискът е съвсем реален. По думите му за компаниите дори би било по-добре тези мита да се обяват възможно най-скоро и да присъстват на масата за преговорите, отколкото да продължават да "висят" като дамоклев меч над индустрията и да генерират несигурност.
Отслабването на китайския пазар
Европейските автопроизводители години наред разчитаха на силния ръст на продажбите в Китай, който се превърна и в най-големия автомобилен пазар в света. През 2018 година обаче продажбите на нови возила в Поднебесната империя са на път да отбележат първия си годишен спад за последните две десетилетия. През ноември те отбелязаха шесто поредно месечно понижение от 18 на сто.
Ниските продажби се дължат както на забавянето на икономическия растеж, така и на нарастващата популярност на приложенията за споделено пътуване и наем на автомобили. Все по-малко китайци изпитват нуждата да притежават собствен автомобил, което изцяло променя плановете на автомобилните компании за развитието на този ключов за тях пазар. Много от тях инвестираха сериозни средства в нови производствени мощности в Китай, за да засилят присъствието си в азиатската държава.
Производството на автомобилни компоненти
Производителите на автомобилни части и компоненти в момента се намират в още по-трудна ситуация от концерните, на които доставят продукцията си. Акциите на тези компании отчитат по-силни понижения от тези на производителите на автомобили. Германският производител на гуми Continental, доставчикът на компоненти Schaeffler и френският му конкурент Valeo тази година ревизираха прогнозите за финансовите си резултати в низходяща посока.
Според анализаторите, цитирани от Bloomberg, доставчиците на компоненти през последните години са били по-високо оценени от инвеститорите. Много от тях считат, че те са по-атрактивни заради по-голямата си гъвкавост, фокусът върху новите технологии и възможността да преструктурират по-бързо своето производство. Те са и мното по-малко зависими от промените във валутните курсове, за разлика от автомобилните производители.
Сега доставчиците са подложени на по-сериозни разпродажби, но тази реакция може би е пресилена и догодина е възможно известно възстановяване, смята Юрген Пипер.
Тестовете за вредните емисии
Въвеждането на Хармонизираната процедура за тестване на леки автомобили, известна и като WLTP*, от Европейския съюз беше сериозен удар за автомобилните компании, тъй като въвеждането на технологичните изисквания доведе до забавяния в производството. През ноември продажбите на нови автомили на Стария континент отчетоха трети пореден месечен спад. Daimler и BMW цитираха новите разпоредби като една от причините за очакваните по-слаби финансови резултати.
Добрата новина е, че през следващите месеци тези временни негативни ефекти вероятно ще отслабнат.
"Влиянието на WLTP започва да отслабва и до второто тримесечие на следващата година то вече ще е в историята", смята Франк Швопе от NordLB.
Инвестициите в нови технологии
Капиталовложенията в електрически и хибрдни модели, водородни клетки и автономни автомобили ще продължават да нарастват. Все повече държави, в това число и Китай, виждат в електрическите возила възможност за ограничаване на замърсяването и намаляване на зависимостта от вноса на петролни продукти.
Европейският съюз също предприе иницативи в тази посока, поставяйки си за цел да съкрати въглеродните емисии от автомобилите с 38% до 2030 година. За автомобилните компании обаче това означава, че ще трябва да заделят допълнителни средства за разработки на нови двигатели и платформи.
Най-големият германски автопроизводител Volkswagen посочи, че петгодишният инвестиционен план вече е бил повишен с над 25% и достига 44 милиарда евро, но сумата вероятно няма да е достатъчна за постигането на новите цели за емисиите. В стратегията на компанията се предвижда до 2025 година тя да има 50 изцяло електрически модела в своя каталог - повече от всяка друга автомобилна компания.
Daimler очакват продажби на електрически автомобилни батерии от 20 милиарда евро до 2030 година и планират да пуснат на пазара 10 изцяло електрически коли. За целта ще бъдат необходими инвестиции в размер на 10 милиарда евро.
BMW очаква през следващите седем години да пусне на пазара 12 електроавтомобила. От ръководството на компанията обаче не са убедени, че всички допълнителни разходи ще могат да бъдат прехвърлени на потребителите. Двете компании (BMW и Mercedes) обявиха, че е възможно да си сътрудничат в определени области и производството на ограничен кръг от компоненти, което би им помогнало да намалят разходите си.
Според Франк Швопе американският производител на електрически возила Tesla играе ролята на сериозен "мотиватор" за останалите автомобилни компании, включително и за европейските. Те са принудени да инвестират в новите технологии и алтернативното задвижване, за да успеят да издържат на конкуренцията.
*от английски - Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure