Tesla Motors вчера обяви, че занапред новите й автомобили ще бъдат фабрично оборудвани с нов хардуер, необходим за напълно безпилотно шофиране и осигуряващ „значително по-високо ниво на безопасност от човек шофьор“.

От компанията обясниха, че за момента автомобилите, оборудвани с новия хардуер, няма да разполагат с някои от възможностите, налични при возилата със система „Автопилот“ от първо поколение, като например аварийни спирачки, предупреждение при опасност от сблъсък и активен круиз-контрол.

„Ще ни отнеме известно време да завършим валидирането на софтуера и да получим регулаторно одобрение, но важното тук е, че е положена добра основа“ за автономно шофиране, каза изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск в конферентен разговор с репортери.

Мъск сподели още, че компанията е тествала хардуера в продължение на година и следващата й цел е да направи демонстрация на напълно автономно шофиране по маршрута от Лос Анджелис до Ню Йорк през следващата година. Той обаче отказа да отговори на въпроса как компанията смята да финансира новите подобрения.

От Tesla обявиха, че автомобилите с второ поколение автопилот ще бъдат оборудвани с осем камери, осигуряващи 360-градусова видимост в обхват до 250 метра. За сравнение, автомобилите с първо поколение автопилот разполагат с една камера.

Осемте камери ще работят в комплект с12 подобрени свръхзвукови сензори, позволяващи засичането както на твърди, така и на меки обекти. Колите ще разполагат и с преден радар, което ще им помага да „виждат“ в условия на мъгла и дъжд.

В допълнение, изчислителната мощ на бордовите компютри на автомобилите е увеличена многократно, което ще позволява на хардуера да извършва до 12 трилиона операции в секунда, казват от компанията.

„Този нов хардуер, комбиниран с възможността на автомобилите Tesla да получават автоматични софтуерни актуализации по интернет, ще позволи на компанията да продължи да подобрява автопилотските възможности на автомобилите при минимално неудобство за техните собственици,“ коментира пред CNBC Карл Бауер, издател на Autotrader и Kelley Blue Book.

„Това говори за сериозна отдаденост към тази технология, нещо, което другите автомобилни компании може би няма да са склонни да направят на този етап.“

Анализаторът на Kelley Blue Book Майкъл Харли обаче отбелязва, че голямото предизвикателство не е да се снабдят возилата с новия хардуер. „Това е просто набор от камери, сензори, радари и процесори,“ отбелязва той. „Най-важното парче от пъзела - и това, което липсва в изявлението на Tesla – е комуникацията кола-към-кола, която да гарантира, че пълното автономно шофиране е безопасно за пътниците и пешеходците.“

Харли допълва, че автомобилите на Tesla, произведени преди въвеждането на новия хардуер, ще могат да изпитат подобрения до някаква степен, благодарение на софтуерните ъпдейти и способността си за колективно самообучение, но ще бъдат ограничени на хардуерно ниво.

В сегашната си форма системата "Автопилот" на Tesla предизвиква както похвали, така и критики, особено след няколко широко отразени по медиите катастрофи с нейно участие. Наскоро компанията пусна ъпдейт, коййто въведе някои промени в автопилота, между които и добавяне на предупредителна система, която автоматично изключва функцията, ако шофорите игнорират предупрежденията да държат двете си ръце на волана.

Tesla обаче защитава технологията си, твърдейки, че тя е напълно безопасна, стига да се използва според дадените инструкции.

Вчера Мъск също защити технологията и упрекна медиите, че се фокусират прекалено върху няколкото инцидента с участието на автопилот, особено на фона на „оскъдното медийно отразяване на 1.2-та милиона души, които умират всяка година в катастрофи с неавтономни превозни средства.“