Първата събота от Великите пости, пазарът в българското село Могила изглежда като всеки друг пазар - но вместо плодове и зеленчуци, купувачите, млади ергени от ромската общност, са там за да си купят булки.

Над 2000 роми се събраха в Могила през един от първите слънчеви уикенди на пролетта, облечени в най-хубавите си дрехи за годишното социално събитие.

"Пазарът за булки" се провежда четири пъти годишно на религиозни празници през пролетта и лятото, като дава шанс на номадски живеещите роми да се срещнат, да поговорят и да изберат съпруги за подрастващите си синове и дъщери. Тяхното общество е дълбоко православно и силно патриархално, като младите имат право да се омъжват само в групата.

Младите момичета се разделят стриктно от момчетата, като много от тях дори се спират от училище на 11 или 12-годишна възраст, за да няма опасност да "посрамят" семействата си. Така за младежите от двата пола, "пазарът за булки" е рядък случай, при който могат да се забавляват и да флиртуват като нормални тинейджъри, отбелязва АФП.

Обичаят предизвиква възмущението на групите за защита на правата на жените заради опасенията от насилствени бракове и бременност сред непълнолетните. Изследванията на обичая обаче са малко, а ромите не обичат да говорят пред външни хора за покупките или за възрастта на булките.

Един от малцината изследователи на пазарите за булки е Алексей Пампоров, експерт по демография и социология в Институт "Отворено общество", занимаващ се с проблемите на малцинствата. Според него не може да се говори за насилствени бракове или продажба на непълнолетни с цел сексуална експлоатация, защото калайджиите са сплотена и дълбоко религиозна общност.

"С момичетата не се злоупотребява по никакъв начин и съгласието им се изисква в 100% от случаите", подчертава Пампоров. Според него парите за булката имат символична роля, като доказват, че младият мъж ще може да се грижи за бъдещето си семейство. "И вие бихте искали да знаете дали бъдещият ви съпруг има апартамент, кола и стабилна работа, преди да се омъжите", заявява той. Според него резервите към пазарите за булки се дължат на предразсъдъците към 700-хилядното ромско малцинство в България, което е подложено на изолация и живее в бедност.

Обичаят обаче има критици дори в ромската общност. "Силно го осъждам. Жените се третират като някаква стока" заявява Христо Николов, ромски активист, който посочва, че обичаят се ограничава до групата на калайджиите и не се практикува от останалите групи в ромската общност.