Бизнесът иска отсрочка за новите цени на БДЖ

335

Броени дни след като БДЖ обяви повишение на цените за товарните превози, Националното сдружение на спедиторите настоя поскъпването да се отложи за октомври. От транспортното министерство допуснаха пред Дневник възможна отсрочка, но само до септември.

Според съобщение от интернет страницата на БДЖ от 15 август превозвачът вдигна с 10.5% цените за товарните превози. Увеличеният разход за големите компании, които са основният клиент на железниците, идва месец и половина след като бизнесът изпита удара от по-високите цени на електроенергията от 1 юли. Именно увеличението на тока с 36%, както и поскъпването на горивата и резервните части, които използва, са основните аргументи на БДЖ да увеличи цените на товарните превози.

Поскъпването на жп транспорта ще увеличи цената на спедиторските услуги с аналогичните 10.5%, коментира председателят на Националното сдружение на българските спедитори Георги Минчев. Той допусна, че е възможен отлив на транзитни товари през България заради новите цени. През миналата година са превозени 1262 тона транзитни товари, което е с 86 хил. тона повече в сравнение с 2005 г. По данни на БДЖ товарните превози, свързани с износ на български суровини и стоки, бележат спад през 2006 г. спрямо 2005 г. за сметка на превозите, свързани с внос на стоки. Нарастват превозеното зърно, картофи, въглища и железни руди.

Промяната в тарифите за превозите на БДЖ ще се отрази и на цената на цветните метали, произвеждани от КЦМ, концентратите за които се доставят чрез железниците. Според члена на надзорния съвет на предприятието Валентин Захариев новите цени на товарните превози ще увеличат себестойността на произвежданата продукция поне с 5% отделно от ефекта от поскъпването на тока. “Обмисляме да се откажем от услугите на БДЖ и да ползваме автомобилния транспорт”, каза той. От "Стомана индъстри", която също е един от големите товародатели, коментираха, че все още изчисляват отражението на новите цени и се надяват да се договорят с БДЖ за тарифите.

Според представители на товародателите на практика с товарните превози бизнесът субсидира пътническите превози на железниците, а в същото време понася негативите от по-високите цени. Компаниите напомниха и за липсата на вагони на БДЖ, което понякога затруднява бизнеса им. Проучване на "Алфа рисърч" сочи, че 43% от анкетираните компании дават средна оценка за спазване на сроковете на доставката, а 31% - на изпълнената поръчка.

Националното сдружение на спедиторите настоява новите цени да влязат в сила от октомври, защото е необходимо време за сключване на новите договори. Големите товародатели твърдят, че повишението не е коментирано с тях и е по-голямо от предварително обявените 8 процента от шефа на железниците Олег Петков.

В сряда управителният съвет на БДЖ ще разгледа въпроса за евентуално отлагане на новите цени. Пред Дневник ресорният за сектора зам. транспортен министър Георги Петърнейчев прогнозира, че вероятно новите цени ще влязат в сила от септември, за да имат време компаниите да се подготвят. Засега изпълнителният директор на компанията Олег Петков обаче твърди, че подобно отлагане едва ли е възможно, защото вече се работи с новите цени.

На въпрос защо увеличението на тарифите е засегнало само товарните, а не и пътническите превози, Петков обясни, че в момента се пресмята отражението на новите цени на тока върху билетите за пътниците.

Възможността на пътниците да пътуват с намаление и безопасността на придвижването с влак се сочат като основни предимства на БДЖ според проучване на агенция "Алфа рисърч", резултатите от което бяха обявени неотдавна. С влак пътуват хора под 40 години и над 60 години. Най-често това са работници, пенсионери и ученици.

Според същото проучване само един от всеки седем клиенти на БДЖ би приел поскъпване на билетите, и то максимум с 5 до 10%. Транспортното министерство в стратегията си за развитието на жп транспорта до 2013 г. е записало, че държавата трябва да заделя пари за БДЖ и превозите с намаление. Транспортният министър Петър Мутафчиев неотдавна изрази опасения, че евентуално поскъпване на билетите ще доведе до отлив на пътници и ще влоши финансовото състояние на железниците.

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg

Пазари

% Стойност
  • SOFIX 667.820 0.00%
  • BGREIT 114.350 0.00%
  • BGTR30 547.120 0.00%
  • BGBX40 130.790 0.00%
Ask Bid
  • EUR/USD 1.1772 1.1773
  • GBP/USD 1.3213 1.3214
  • USD/JPY 113.7050 113.7170
  • USD/CHF 0.9834 0.9836
  • USD/CAD 1.2616 1.2618
  • AUD/USD 0.7830 0.7831
  • USD/BGN 1.6612 1.6615
Ask Bid
  • DOW JONES 23328.76 23332.76
  • S&P500 2574.72 2575.22
  • NASDAQ 4705.68 4706.68
  • CAC 40 5371.33 5373.33
  • DAX 12984.97 12986.97
  • FTSE 100 7517.59 7519.09
  • ПЕТРОЛ 52.04 52.09
  • ЗЛАТО 1276.26 1276.76
  • СРЕБРО 16.98 17.01

Видео