По сигнал на „Алекс О,К" ЕООД Комисията за защита на конкуренцията направи оценка на съответствието с правилата на конкуренция на решения на Общински съвет - Горна Оряховица и Заповед на кмета на общината от 2010, във връзка с изисквания за участие в конкурс за възлагане на обществен превоз на пътници по автобусни линии.

Пазарът по предоставяне на обществени превози на пътници по утвърдени транспортни схеми e изключително атрактивен, тъй като гарантира на спечелилия кандидат изпълнение на превозите по дългосрочен договор.

Извършването на тези превози става след провеждане на конкурс съгласно Наредба № 2 от 15 март 2002 г., според която общинските съвети, освен изрично посочените в Наредбата критерии и начин за оценка и класиране на кандидатите, могат да добавят и други такива по тяхна преценка с оглед специфичните нужди на различните общини. Практиката на КЗК показва, че има критерии, заложени от съответните общински съвети, които ограничават конкуренцията.

След като анализира в конкретния случай критериите на община Горна Оряховица за допускане и класиране на кандидатите в конкурса и Заповедта на кмета на общината, КЗК приема, че част от заложените параметри в документацията противоречат с правилата на конкуренция.

Изискването участниците да декларират, че участват с конкретните автобуси само в този конкурс и ще работят единствено и само по тези автобусни линии, ограничава кръга на участниците и създава предпоставки за участие само на големи превозвачи.

По отношение Заповедта на кмета, според която гаражите и сервизите на автобусите трябва да са на територията на Горна Оряховица, КЗК е на мнение, че то поставя в неблагоприятно положение предприятията, които не са местни превозвачи, облагодетелства местните такива и предварително осигурява предимство на определени участници в конкурса, без това да е гаранция за качество на предлаганата услуга.

В заключение, КЗК предлага на Общинския съвет и кмета на Горна Оряховица да преразгледат и изменят разгледаните критерии по начин, който не противоречи на правилата на конкуренция.