Обстановката в страната вече е спокойна, ситуацията е под контрол. Републиканската пътна мрежа изцяло е в готовност да поеме трафика. Това каза пред БНТ министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.

Тя уточни, че под готовност се разбира пътуването при зимни условия. Пътищата са почистени, има ограничения за тежкотоварни автомобили над 10 тона. Кризисната точка АМ "Хемус" е отворена в двете посоки и отворихме по две платна във всичките посоки. До тази сутрин беше освободена и аварийната лента.

Когато има колона от 50 ТИР-а, които са отбити, които чакат да спре снеговалежът, те тръгват на своя глава. Снегорините и влекачът дори не можаха да минат и това създава много сериозна обстановка. Ние имахме даже повече от очаквания снеговалеж като обем. Неприятната ситуация беше с 3 ТИР-а. ТИР-овете трябва да имат подходящите гуми с добър грайфер, а тези без добър грайфер, резултатът е видим какво се случи, подчерта Павлова.

За това чия вина е по-голяма - на тираджиите, които не са спазили полицейските разпоредби или на освободеното ръководство на "Автомагистрали ЕАД", Павлова каза, че не иска да влиза в ролята на съдник.

"Но обективно вината е обща, доколкото имаме категорично неспазване на разпоредби и непредоставяне възможност на органите да си свършат работата. Това не ни е първата зима и снегът не ни изненадва. Това беше една от причините за моето решение на момента да освободя екипа управляващи на "Автомагистрали". Това е дружество, което не може да си позволи да бъде стреснато и да загуби самообладание в една кризисна ситуация. Трябваше да създадат необходимата ефективна организация на движението, а не часове наред аз получавах неточна непълна и на места да не кажа лъжи за това каква е обстановката. Господин Антонов специално, той ръководи това дружество от 2003 г. и това е моето учудване за този блокаж. Те трябва да понесат своята отговорност. Ние трябва да се грижим за гражданите. Държавата в лицето на министъра на регионалното развитие и благоустройството е едноличен собственик и виновните трябва да си понесат отговорността за бездействията в тази ситуация", категорична е Павлова.

Във връзка с изказване на вече бившия изпълнителен директор на "Автомагистрали" Антон Антонов, в което той обяснил, че ако бил безотговорен, нямало да излезе от вкъщи, а щял да държи връзка по телефона само. Той бил на магистралата, без да е ял, без да е спал, Павлова коментира, че той няма капацитет да прави координация на действията.

"Защо тогава хората за били бедстващи, той обърнал ли е внимание на метеорологичната обстановка? Именно става дума за безотговорността на определени лица при цялата мобилизация, която създадохме от септември месец. Проверявахме наличността на всички фирми, ангажирани с поддържането на пътищата при зимни условия. Нещата бяха под контрол там, където имаше сериозна координация, защото при бедствена ситуация много институции са ангажирани с това навреме да се реагира в синхрон. А това не се случи на АМ "Хемус". Колегите на останалите места се справиха. Не би трябвало ние с министър Цветанов да осигуряваме ротора, наша работа ли е, това не е работа на министри, а на кризисния щаб, на ситуационния център. А отговорът им какъв е: ами ние имаме един снегорин, ама няма кой да го кара, това е отговорът на освободения вчера. Отговорността се търси на всички нива", заяви Лиляна Павлова.

Използвам случая още веднъж да се обърна към гражданите: моля ви се приемете нашите извинения, но бъдете подготвени като пътувате в зимни условия, заяви още Лиляна Павлова.

Обстановката на територията на страната се нормализира към 07.00 часа, съобщиха и от пресцентъра на МВР.

На отделни места продължават действията по оказване помощ на населението, почистването на пътищата и възстановяване на инфраструктурата. Възстановено е електрозахранването в голяма част от населените места на община Чепеларе. Възстановено е и електрозахранването на град Роман, като все още без ток са няколко села около града.

Републиканските пътища са проходими при зимни условия. Пътните настилки са мокри, заснежени, по високите и усойни места заледени, обработени и опесъчени.