Един от най-големите успехи на данъчната ни система е, че удържахме една от най-ниските данъчни ставки в Европейския съюз, докато други не можаха да издържат. Дали обаче това е отговорът на въпроса как да засилим растежа? Това попита Милен Райков, съдружник Данъци и право в EY Bulgaria, по време на икономическата конференция Шумът на парите, организирана от Profit.bg.

„При изчерващия се демографски потециал на България, нужна ли ни е система, която единствено запълва работните места и държи безработицата на ниско ниво? Факт е че безработицата е ниска, но данъчната ни система създава единствено работни места в сектори с ниска добавена стойност“, каза Райков.

Според него, за да излезем от този цикъл, трябва да видим как го правят другите и вместо да насърчаваме всички по еднакъв начин чрез плоския данък, да прибегнем към данъчна система, предлагаща възможности за данъчни облекчения за различни сектори и дейности.

„В Румъния може да имат по-високи данъчни ставки, но реално предлагат голяма палитра от данъчни облекчения“, каза той. „Плоският данък може би не е най-доброто решение, на фона на стимулите в други страни“, посочи Райков.

По думите му, Европейският съюз се е превърнал в „царство на бюрокрацията“.

„Имам чувството, че ЕС се опитва да се обгради с регулация“, посочи експертът.

Според него, една от причините за множеството нови регулации, като Общият регламент за защита на личните данни, например, е това, че Европа изостава много по отношение на иновациите. Това, че има отделни държави в ЕС, които са в „златния стандарт“ в това отношение, не е достатъчно да дърпа напред целия блок.

„Като цяло ЕС е назад и се опитва да реагира като ощипан с регулация“, каза Райков.

Според него, няма един виновен за тази ситуация, тъй като факторите са комплексни и съчетават в себе си както държавата и образованието, така и самия бизнес.

Решение относно недостига на квалифицирани кадри у нас може да се търси в промяна на модела на образованието, тъй като икономическите дейности в наши дни, само до преди няколко години, все още са били в сферата на фантастиката, стана ясно от думите на Райков.

Повече информация за Шумът на парите можете да намерите на сайта на събитието или във Фейсбук.

Спонсори на конференцията Шумът на парите през 2018 г. са Първа Инвестиционна банка, CSOFT, Philip Morris, SIRMA Group, Градус, ALCOMET, TBI BANK, Admiral Markets, Qatar Airways, Garitage park, Arco Real Estate, Opel, Residential Park Lozen, Aмерикански университет в България, Юг Маркет и Юг Маркет Фонд Мениджмънт, Пощенска Банка, International Hotel Casino & Tower Suites, Amundi asset management, Сосиете Женерал Експресбанк, Mining.bg и Hotel Rila Borovets.

Организационен партньор на събитието е агенцията за връзки с обществеността United Partners.

Медийни партньори на събитието са Novini.bg, Economic.bg, Kaldata.com, Offnews.com, Imot.bg, ФАКТИ, Businessmap.bg, в. Труд и сп. Икономика.