Близо 170 млн. лв. са похарчени за онлайн пазаруване около Коледа. Това е около 1/3 от годишния оборот в сектора, показа проучване на „Монитор“.

Традиционно пазаруващите електронно изхарчват близо 30% от бюджета за онлайн покупки именно преди празниците в края на годината, а българите най-често отделят по 500 лв. на година за пазар през интернет. Окончателни данни обаче на този етап не може да се дадат, съобщи Петър Ванчев, председател на Българската асоциация за електронна търговия.

Той обясни още, че повече информация ще има през февруари, когато различните финансови институции ще дават данни за плащания към интернет търговци. Все пак очакванията са да има ръст в оборотите от около 10-20 на сто, посочи още Ванчев. Такива са тенденциите в последните години, прогнозите са той да се запази, като няма причина да се мисли за някакви резки промени.

Коледа е двигателят на привличане на нови потребители. Според Ванчев голяма част от хората, които традиционно пазаруват в молове, се насочват към онлайн търговия именно по празниците.

Тази година впечатление прави, че хората, след като са обиколили магазините и са решили какво ще купят, в последите дни решават да го поръчат онлайн, а не пак да ходят по търговски обекти, обясни още Ванчев. Запазва се тенденцията по-заетите хора да избират електронните магазини, още повече че те вече са направили своя избор и знаят какво искат да купят.

Близо 90% от поръчките се правят в български сайтове, а анализатори около 1/3 от интернет потребителите пазаруват в онлайн.