Създаването на модерна инфраструктура е сред основните приоритети за всички страни в Европа.

Като член на ЕС, България също концентрира усилия за реализацията на инфраструктурните си проекти, за което са предвидени 990 млн. евро за изграждане на повече от 200 км. автомагистрали и 60 км. първокласни пътища, заяви Весилка Костадинова, директор дирекция "Изпълнение на проекти по ОП Транспорт и Кохезонни фонд" в национала агенция "Пътна инфраструктура" по време на Българския икономически форум „България 2009 - 2013 г. - икономическо европейско развитие", който се провежда днес в хотел Шератон.

Първи основен приоритетен проект е изграждане на Лот 2 на автомагистрален път Тракия, чиято тръжна процедура беше стартирана на 12 ноември.

Следващия проект е автомагистрала Марица, за която търговете се очаква да започнат през есента на 2010 г. Процедурите за отчуждаване на земите вече са почти приключили.

След нея е автомагистрален път Струма, който е разделен на 4 лота за които се подготвят тръжните документи. Подготовката на документи за Лот 3 от магистралата ще бъде през периода 2014 -2020 г.

Поради близостта на участъка от магистрала "Хемус" до София все още има проблеми с отчуждаването на земята поради завишените изисквания и цена на собствениците. Очакваме старта на търговете през пролетта на 2010 г. заяви още Костадинова.

Следващия приоритетен проект е магистралата Кърджали-Подкова, за която се очаква да стартират търгове най-късно есента на 2010 г.

Приоритетните проекти за развитие на железопътната инфраструктура бяха представени от Петър Дяков, директор "Изпълнение и управление на инфраструктурни проекти" в Национална компания "ЖП Инфраструктура".

Най-големият проект е модернизация на жп трасето София - Видин, което се намира се в етап на предпроучвателни дейности. Инвестиционната стойност е 2.6 млн. евро, като се очаква строителните работи да бъдат в периода 2014 - 2020 г.

Следващият проект, по който работата вече е започнала е Свиленград - границата и се очаква да бъде завършен през юни 2011 г. Стойността на сключения договор за извършване на строителните работи е 80 млн. лева.

Модернизирането на жп участъка София - Пловдив е следващият проект. Общата му инвестиционна стойност е 1.09 млрд. евро, а строителните работи са планирани за периода 2010 - 2018 г.

След него е проектът Пловдив - Бургас, за който тръжната процедура започна на 11 този месец, като крайният срок за подаване на документи е 11 януари 2010 г. Инвестиционната стойност е 164 млн. евро, а строителните работи са предвидени за периода 2010 - 2013 г.

Модернизацията на участъка София - Драгоман е следващият проект, чиято инвестиционна стойност е 111 млн. евро.

Последният проект е изграждането на интермодален терминал в София, чиято реализацията за сега е в застой, каза Дяков.