Проект на Закон за надценките на хранителните продукти е публикуван за обществено обсъждане на интернет страницата на Министерството на икономиката и индустрията.

С приемането на Закона ще се адресират проблемите, свързани с високата инфлация и намаленото потребление на хранителни продукти, като се определи временно таван на надценките за поне един артикул от най-ниския ценови диапазон на съответна група продукти, посочват вносителите му.

Законопроектът има също така за цел временно да се регулират ценовите нива на определени основни хранителни продукти при минимална намеса в пазарните отношения, допълва БТА.

Поради тази причина приложното поле на законопроекта е ограничено до търговията на дребно с определени видове храни.

Задължените лица от страна на бизнеса са ограничени до предприятия с годишен търговски оборот над 30 млн. лв., което изключва всички микро и малки предприятия.

2509 лв. са необходими на месец за тричленно семействоДоходът за издръжка нараства с 3,1% на тримесечна база и с 14,6% на годишна, отчита КНСБ

Периодът на действие на законопроекта е ограничен на шест месеца, като очакванията на вносителите са в рамките на този период да се задействат нормалните пазарни механизми и да се проявят съответните пазарни конкурентни взаимодействия.

В мотивите към проектозакона се посочва, че рекордно високите нива на инфлация, които се наблюдават през последните години в България, са резултат от различни фактори – ковид кризата, включително последващото бързо възстановяване на икономиките от ЕС, както и ефекта от финансово-икономическите мерки, които бяха предприети, за да се противопоставят на резкия спад по време на кризата.

Инфлацията през 2021 г. нарасна повече от обичайната за последните 10 години и поради т.нар. "базов ефект", дължащ се на задържането на цените в периода на спад на икономиките по време на ковид кризата, се отбелязва в мотивите.

Предлагат 10% таван на надценката за 17 вида основни храниНормативният акт ще се прилага за срок от 6 месеца и само за търговци, с годишен оборот за предходната календарна година от над 30 млн. лв.

Ценовата енергийна криза, резултат от войната в Украйна, тласна цените на производител нагоре, което бързо се отрази и при потребителските цени, когато през месеците август и септември годишната инфлация достигна своя пик от 18,7 на сто за септември 2022 г. спрямо същия месец от 2021 г., се напомня в мотивите, където се посочва, че въпреки че общият индекс на потребителските цени намалява оттогава, инфлацията при хранителните продукти нараства последователно, като достига 26,6 на сто през ноември 2022 г.

Налице е нарастване на цените на хранителните стоки, продиктувано от повишаващите се цени на енергията и суровините, посочват от икономическото министерство. Този ръст на цените според ведомството не би могъл да обясни изцяло увеличението с почти 50 на сто на цените на дребно на някои хранителни продукти, които присъстват в малката потребителска кошница.

Пазарът не съумява в разумен срок да се саморегулира, така че да постигне оптимални ценови равнища въз основа на конкурентния натиск от отделните участници, посочват вносителите на проектозакона и изтъкват, че основна причина за това е необичайно високата инфлация, която внася риск в системата на търговията, поради което пазарните участници предпочитат да се презастраховат от бъдещо покачване на цените.

Foodprice.bg – поредното отбиване на номер в „борбата с инфлацията“Представените данни и инструкциите за ползване на портала повдигат повече въпроси, отколкото изясняват

Последните данни за развитието на пазара за търговия на дребно с хранителни продукти очертават ситуация, при която нормалните пазарни механизми не сработват или забавят своето действие в степен, в която не могат да се проявят пазарните конкурентни взаимодействия.

Това поставя потребителите в ситуация да намалят нормалното физическо потребление на основни хранителни продукти поради свитата покупателна способност на разполагаемия доход, особено на групата потребители с ниски до средни доходи, се изтъква в мотивите.

Вносителите на проектозакона напомнят, че към момента в България не съществува законодателство, което да урежда ценовите нива по веригата на доставка за храни и в частност на определени хранителни стоки от първа необходимост.