10 години непрекъснат растеж. Така накратко може да се характеризира рекламният бизнес в България. 28 на сто е ръстът на рекламната индустрия за миналата година. Телевизиите остават най-мощният и най-ефективният канал за рекламна комуникация.

И понеже говорим за бизнес, ще илюстрираме казаното с цифри. Близо 250 млн. евро е общият обем на рекламния пазар за 2007 г. Най-голяма част от парите на рекламодателите отиват в телевизионните канали. Те държат половината от рекламния пазар у нас и са спечелили от реклами общо 123 млн. евро. Най-бързо развиващият се сектор от бранша е интернет рекламата, чийто ръст е скочил с 89%. Следват външната реклама, кампаниите в пресата и радиото.

Къде се намира България спрямо другите страни от ЕС като тенденции на развитие на пазара, като ръст?

„От една страна като ръст - такива цифри няма в Западна Европа. Няма такъв растеж, какъвто има в България“, казва Мариана Брашнарова, изпълнителен директор на Асоциацията на рекламните агенции в България. „Но те имат своето обяснение. Рекламният бизнес стартира от много ниско ниво и затова се развива с бурни темпове. От друга страна, цената на рекламата в България е много по-ниска от тази в Западна Европа. Икономическата стабилност през последните години доведе до нарастване на пазара на рекламни продукти и навлизане на международни компании в този бизнес”, заяви още Брашнарова.

Според експерти в бранша обаче 2007 г. ще остане последната печеливша година за рекламния бизнес у нас. Защото резонансът от световната финансова криза достигна и до България. Глобалните финансови сътресения се отразяват и на българските компании.

Рекламните агенции вече наблюдават свиване на бюджета за маркетинг и реклама за втората половина на годината, въпреки традиционно силните последни месеци за рекламни инвестиции. Рекламодателите стават по-предпазливи в прогнозите си и за следващата година. Ще преосмислят ли бюджета си българските компании вследствие на световната финансова криза?

”Първо, може би ще преосмислят бюджета си международните компании в България, защото кризата засегна първо тях“, казва Мариана Брашнарова. „Някои фирми са започнали да поорязват бюджетите си, при други това не се случва. Но рекламните бюджети са функция от икономическата обстановка и от развитието на компанията. При криза клиентите предпочитат да поддържат нивата на съществуващия бизнес, а не да харчат средства за бъдещо развитие и инвестиции. Зависи доколко кризата ще се отрази и в България. Ако това стане, тя ще засегне първо банките и застрахователните дружества”, посочи тя.

Някои банки обаче ще продължат да инвестират в реклама, защото ще се борят за всеки клиент в условията на оцеляване на финансовия сектор. От банковите услуги зависят много сектори в икономиката, като се започне от строителството и недвижимите имоти и се стигне до продажба на автомобили и битова техника.

Ако кризата се усети осезаемо в България, ще намалят доходите на домакинствата, от там покупателната им способност, печалбите на компаниите и съответно рекламните инвестиции. ”Ние не мислим, че тенденцията ще е отрицателна“, казва Мариана Брашнарова и допълва: „по-скоро ръстът ще бъде по-малък, но не става въпрос за 50% свиване на рекламния пазар.”

Какви са тенденциите в световен мащаб? Според специализирани агенции рекламните бюджети на компаниите в САЩ и ЕС ще се свиват заради финансовата криза. 65% от глобалния ръст на рекламния пазар през следващите години ще дойде от развиващите се пазари.

Източник: БНР

Още по темата:

Все повече рекламодатели предпочитат интернет

Разходите за реклама в САЩ падат с 1.6% за полугодието