За първа година предстои за пръв път в България ученици от гимназиалния курс да получат практически знания как да управляват своите лични финанси. Това обяви Росица Вартоник, председател на фондация "Инициатива за финансова грамотност", цитирана от БТА. Проектът се реализира съвместно с фондация "Джуниър Ачийвмънт" и Финансов портал "Моите пари" и се финансира по програмата за подкрепа на неправителствените организации по финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и е реализиран, уточни Вартоник.

Стойността на проекта е 20 000 евро, сумата е малка и затова разчитаме и на доброволци, посочи тя. Проектът включва обучение на учители, обучение на ученици и механизми, по които да се измери ефекта от програмата. Той е уникален за България - включва разработване на програма по лични финанси за ученици, по начин, така че програмата да е интересна и изключително практически насочена, обясни Росица Вартоник.

До момента са разработени учебни помагала по шест теми, учебни тетрадки, презентации, както и шест видеофилма - по един за всяка тема, с участието на ученици от столично училище, обобщи дейностите Вартоник. Към момента са обучени 15 учители, а те ще обучат свои ученици в 15 училища в рамките на втория учебен срок. Учителите приеха програмата със страхотен ентусиазъм и я оценяват много добре, посочи председателят на фондацията. Програмата е практически насочена, дава потребителски знания и учителите, които са включени в пилотния проект не са математици, преподават различни предмети, отбеляза Вартоник.

Всеки учител сам ще преценява по какъв начин да включи програмата в учебната си дейност като за целите на експеримента не ограничаваме възрастовата група - занимания може да се провеждат във всеки гимназиален клас - от 8 до 12 клас, добави тя. Идеята е учениците да придобият, особено необходими на прага на самостоятелния им живот, познания в областта на личните финанси, основни банкови и небанкови продукти и услуги, трудови и осигурителни права и задължения.

Очаква се в програмата да бъдат обхванати около 300 ученици от 9 града в България, коментира Нина Колчакова от фондация "Инициатива за финансова грамотност". Финансовата грамотност е ключово житейско умение и трябва да се преподава в училище и то в задължителния учебен курс, смята Колчакова. Нашата крайна цел е такава програма да залегне в задължителното учебно съдържание на българския гимназиален курс. Така от училище ще излизат хора, подготвени да вземат важни решения в живота си и да боравят с финансовите продукти, смята Колчакова.

Според проучване, направено от финансовия портал "Моите пари", планирането на спестяванията и разходите в българските домакинства е много слабо развито. Тези ключови умения е задължително да се придобиват още в училищна възраст, коментира финансовият анализатор Иван Стойков.