Българските банки и техните клиенти показаха, че са се поучили от опита, натрупан в предишните кризи, и бяха добре подготвени да се справят с настоящата, предизвикана от COVID-19.

Това заяви изпълнителният директор и член на Управителния съвет на Пощенска банка Асен Ягодин, който взе участие в 12-ото издание на форума Шумът на парите.

"Преди десетина години преживяхме една финансова криза, която, по един или друг начин, засегна не само банките, но и техните клиенти. Много от тези клиенти по горчивия начин научиха уроците какво трябва и какво не трябва да се прави, когато планират финансово своите бизнес проекти или индивидуални желания. Сега стана ясно, че и ние, и нашите клиенти сме научили доста всички уроци от предишната криза", заяви Асен Ягодин.

По думите му приложеният навреме кредитен мораториум също е помогнал на банковата система да премине безпрепятствено през кризата, предизвикана от пандемията от COVID-19.

Изпълнителният директор на Пощенска банка каза още, че се забелязва засилен интерес към дигиталното банкиране от страна на клиентите.

„Това в пълна степен се отнася до мобилното ни приложение. За последната година в Пощенска банка имаме ръст от 60% на клиентите там и 50% ръст на трансакциите, което показва, че това е пътят, който ще следваме“, заяви той.

В същото време Ягодин беше категоричен, че присъствието на физическите клонове е силно предимство, което банките имат пред финтех компаниите.

„Освен предимствата, които клиентите извличат от дигиталното банкиране, те могат да получат в банковия клон един човешки разговор и компетентни съвети от служители професионалисти. Това безценно общуване, което може да се получи в клона на банката, трудно би могло да се даде от изкуствения интелект“, обясни той.

„Потребителите чувстват, че нещо трябва да направят нещо, за да защитят своите финанси. Те дори вземат банков кредит, който в момента е по-евтин отвсякога, за да го добавят към спестяванията си и да го вложат в нещо, което в България се счита за сигурно – недвижимите имоти. Никак не е необичайно това, което се случва на пазара на ипотечните кредити”, посочи Асен Ягодин.

Той прогнозира, че в бъдеще ще се увеличава все повече и интересът към структурираните депозити.

„Предимството е, че главницата е подсигурена, а в същото време клиентът би се възползвал от позитивния ръст на инструментите, които стоят зад взаимните фондове, свързани със структурирания депозит”, поясни той.

Ягодин каза още, че според него консолидацията в банковия сектор ще продължи в следващите месеци и години.