През 2014 г. в интернет са извършени 16.6 млрд. трансакции с карти на стойност 2.1 трлн. долара (данни RBR), което е ръст от 28% спрямо 2013 г., съобщиха за Profit.bg от БОРИКА - БАНКСЕРВИЗ.

За сравнение, нарастването на целия обем картови разплащания за периода е почти 2 пъти по-малко - 15%, което показва колко динамично се развива е-търговията. Към момента интернет трансакциите представляват около 11% от общата сума на картовите разплащания, като се очаква до 2020 г. това число да достигне до 16%.

Движеща сила за електронната търговия е интернет, като платформа за пазаруване, особено чрез сматрфони и таблети. България не изостава от тенденциите, като компанията Fashion Days посочва, че ½ от заявките по време на Черния петък 2015 г. са направени от мобилни устройства.

Плащанията в интернет се увеличават, а с тях нараства и броят на измамите с т.нар. неприсъствени трансакции (Card not present transactions). Това са трансакции, при които липсва контакт лице в лице между продавача и купувача, а данните на картата са въвеждат онлайн.

Към момента в България не се наблюдава рязко увеличение на нивото на измамите, но рискът ще нараства пропорционално с увеличаването на е-трансакциите. Ръст на измамите с карти се наблюдава при трансакции с карти, ползвани за пазаруване в нерегламентирани чуждестранни сайтове.

Онлайн измамниците достигат до данните чрез инсталиране на зловреден софтуер, фишинг, компрометиране на картовите данни и др. Най-често картодържателят е заблуден, че въвежда данни при реален търговец, а е попаднал на негов „двойник“.

Потребителите трябва да са изключително внимателни с имейлите, които получават и прикачените файлове/линкове, които отварят/следват. Също така софтуерът, който инсталират, трябва да е проверен и винаги да валидират сайтовете, от които пазаруват.

Онлайн търговците трябва да притежават сървърен сертификат и да осигуряват https свързаност, които да гарантират сигурност за клиента и автентичност на търговеца. БОРИКА – БАНКСЕРВИЗ съветва картодържателите да регистрират своите карти по 3D Secure схема (MasterCard SecureCode, Verified by VISA) и да пазаруват по този начин, където е възможно.

При настъпване на зловредно събитие потребителите могат да търсят правата си по законоустановения ред – по съдебен път, да сезират Комисията за защита на потребителите, Европейския потребителски център или да заведат иск за оспорване на трансакция към банката издател на картата.

“Чарджбек”, или оспорване на трансакцията, е форма на защита на клиентите, предоставена от банката-издател, която позволява на картодържателите да подадат жалба по отношение на измамни трансакции в извлечението си. След като картодържателят подаде жалба, банката-издател провежда разследване и иниицира процедура за оспорване, с искане за възстановяване на сумата.

Някои от причините, поради които могат да се инициират оспорвания, са:

Клиентът не е оторизирал или не е взел участие в извършването на трансакцията – около 60% от оспорванията.

Поръчаната от търговеца стока не е получена в срока за доставка.

Дублирана трансакция.

Неавторизирани трансакции при прекратено периодично плащане: ако клиентът поиска анулиране на трансакция, която се таксува периодично (месечно, тримесечно, годишно), търговецът следва да анулира сделката веднага или както е посочено от клиента. Липсата на отмяна на периодично плащане почти винаги води до оспорване.

През 2016 г. БОРИКА - БАНКСЕРВИЗ планира внедряването на система за оспорвания, която се очаква да подобри бързината при решаване на случаи на оспорени трансакции на национално ниво.