Оперативният лизинг е продукт на бъдещето, като пазарният му дял у нас ще се увеличава през идните години. Това посочи главният изпълнителен директор на ОББ Интерлийз Рудолф Кипта по време на събитие, проведено днес в София.

По думите на Кипта, оперативният лизинг (за разлика от финансовия лизинг, потребителят няма задължението да закупи изплащания актив в края на периода – бел. авт.) у нас има дял от около 5% от лизинговия пазар, но реалната цифра е между 5 и 10%.

„В Западна Европа този дял е около 25%“, отбеляза той.

Според него, това е продукт на бъдещето, който ще увеличава влиянието си у нас, подобно на тенденциите в други европейски страни.

„В Чехия и Словакия оперативният лизинг вече има дял от около 20%, а само до преди няколко години бе на подобно ниво като в България“, каза Кипта, който има богат опит на чешкия лизингов пазар, чиито размери надхвърлят българския петкратно.

Думите на Рудолф Кипта се потвърждават от официалната статистика у нас. Вземанията по договори за оперативен лизинг в България отчитат ръст от внушителните 50% на годишна база, до общо 165.3 млн. лева, сочат данните на Българската народна банка към края на третото тримесечие на тази година. Сходен темп на годишен растеж при оперативния лизинг бе отчетен и през предходното тримесечие.

ОББ Интерлийз е третата най-голяма лизингова компания у нас. В периода 1995 – 2011 г. компанията е лидер на пазара у нас, но финансовите сътресения, засегнали гръцките собственици на фирмата, отслабват пазарната й позиция.

След като компанията вече е част от KBC Group, ситуацията ще започне да се променя, дадоха заявка от компанията. За целта познатото до сега като Интерлийз дружество променя името си на ОББ Интерлийз.

Освен това ОББ Интерлийз ще се позиционира с ново лого, което цели да демонстрира принадлежността на компанията към KBC Group, стана ясно от думите на Рудолф Кипта.

Компанията планира да се възползва от потенциала на придобитата наскоро Обединена Българска Банка, за да предприеме модела на кръстосани продажби на лизингови услуги.

Около 20% от продажбите на ОББ Интерлийз ще се осъществяват чрез кръстосаните канали, уточниха от компанията. Същата стратегия ще бъде приложена и чрез застрахователната компания ДЗИ.

За да възвърне пазарното си лидерство, ОББ Интерлийз ще трябва да увеличи пазарния си дял тройно. Плановете предвиждат поставяне на все по-голям фокус върху корпоративния сегмент и малките и средни предприятия у нас, уточни Капта.

Предвижда се и дигитализиране на процесите по предлагане на продукти, така че те да станат гъвкави и удобни за потребителите. От ОББ Интерлийз си поставят срок до 2020 г., за да осъществят всички реформи в компанията и да си върнат лидерската позиция на българския пазар.

„Поне прес първата година на този процес лихвените проценти могат да продължат да намаляват“, коментира Петър Андронов, кънтри мениджър на KBC Груп за България.

По думите му, лихвите могат да падат, тъй като ОББ Интрелийз вече разчита на по-евтино финансиране поради факта, че е част от KBC Group.