Ягодин: Лихвената тенденция ще се обърне до края на годината
До края на тази година вероятно ще се обърне лихвената тенденция, инфлацията стимулира този процес. Това каза Асен Ягодин, член на УС и изпълнителен директор на Пощенска банка, по време на панел „Банки и небанкови финансови институции“ във втория ден от икономическия форум Шумът на парите, организиран от Profit.bg.
“Банките трябва да подготвят клиентите си, че не е добре бизнес моделът им да е изграден на ниски лихви. Те трябва да очакват по-високи лихви, особено когато говорим за кредити, достигащи до десет години. Много е вероятно в края на този период лихвите по обслужване на кредитите да са по-високи“, смята Ягодин.
Той обаче подчерта, че не очаква драстичен ръст, а съвсем плавно покачване, което няма да попречи на един коректен клиент да обслужва кредитите си.
„Има едни пет милиарда лева горещи пари, които стоят неизползвани в БНБ, и дори банките биват наказвани, че държат парите си там с негативна лихва. Докато този ресурс не се изконсумира, банките ще бъдат в силна конкуренция за привличане на клиенти и това ще задържа лихвите“, смята Ягодин.
Той посъветва хората, които искат да задоволят нуждите си от собствено жилище, да го направят.
Според него лихвените проценти са огромно предизвикателство, но и възможност за много икономически субекти да получат своя шанс за създаване или разширяване на производството, а следователно и за откриване на нови работни места, водещи до по-големи доходи за населението, повече възможности за вземане на кредити, а оттам и по-голям растеж.
Ягодин припомни, че миналата година двигател на растежа беше именно вътрешното потребление, през първото тримесечие на тази година тенденцията се запазва. „Това е добре, защото означава, че хората вярват на икономическата среда и инвестират или потребяват повече и съответно имат нужда от допълнително кредитиране“, посочи Ягодин.
Според него едно от големите предизвикателства пред банките са засилените регулаторни изисквания след финансовата криза през 2008 г., на които все по-малко участници на пазара са способни да отговорят. „Затова и тече процес на консолидация, какъвто е примерът с ОББ, СиБанк, Виктория. Този процес не е нелогичен, защото нашият пазар е малък за 22 банки, дори 15 са много“, смята Ягодин.
Според него придобиването на ОББ от KBC е много приятна бяла лястовица – силен европейски играч има интерес към разширяване на дейността си в България. „При много други банки тенденцията е обратна и очаквам период на относително намаляване на инвеститорския интерес от страна на големите международни играчи. Това ще води до консолидация и нищо чуждо до година-две броят на банките в България да е оптимален, обоснован от необходимия минимум, за да се запази конкуренцията“, каза Ягодин.
Друго предизвикателство пред банките е все по-голямото навлизане в човешкия живот на високите технологии. „Банките няма как да не се съобразят, когато почти всичките им реални клиенти използват активно мобилните приложения и колкото по-бързо се ориентират и развият мобилните приложения, толкова по-адекватно ще отговорят на нуждите на клиентите си“, каза Ягодин.
Третото предизвикателство, според него, е, че все по-малко добре подготвени хора навлизат в работния процес. „Вече дори сме закъснели с образованието, защото това е цикъл, изискващ време, нужни са поне 10-15 години, за да имаме добре подготвени млади хора, които да отговорят на предизвикателствата“, смята Ягодин.
Той е категоричен, че всички банки в България са стабилни и това е било доказано от стрес тестовете. „Нямаме основание в гилдията да се съмняваме в коректната работа на регулатора и на всички уважавани международно представени компании, които го извършиха. Системата е дори по-капитализирана, отколкото е необходимо. Имаме регулаторно изискване от 12% капиталова адекватност, а банковата система отчита цифри от 20% нагоре. В същото времеь при световноизвестни имена от банковата индустрияь равнището е под 8%. Подготвеността на българските банки да покрият рисковете, които са поели, е твърде голяма“, категоричен е Ягодин.
Спонсори на проявата през 2017 г. са Уникредит Булбанк, Алкомет, Адмирал Маркетс, Сирма Груп Холдинг, Amundi Asset Management, iuvo, Интернационал Хотел Казино & Тауър Суитс, Регус България, LG, Mastercard, Garitage Park и Американският университет в България.
Медийни партньори на Шумът на парите' 2017 са Novini.bg, Economic.bg, Broker.bg, списание Икономика, Kaldata.com, Offnews, SmartMoney.bg и Enterprise Europe Network.
Повече информация за лекторите и програмата на събитието може да намерите на https://profit.bg/forum/ или във Facebook.