След години на амбициозни цели и смели обещания, инвеститорите стават все по-нетърпеливи от темпото на развитие на автономните превозни средства, оказвайки натиск върху индустрията, която през последните години свикна със свободата си на действие и купищата инвестиции.

През последните седмици производителите на автомобили редуцираха очакванията за развитие на технологията на фона на нов натиск за ограничаване на разходите в условията на икономически спад. Влиятелен хедж фонд постави под въпрос дългогодишните усилия на Alphabet Inc., компанията-майка на Google, да развие технологията за самоуправление - начинание, което се оказа по-трудно от прогнозите на много експерти само преди няколко години, акцентира Wall Street Journal.

Медията посочва, че TCI Fund Management е изпратил писмо до Alphabet, в което критикува продължаващите разходи на компанията за нейното подразделение за технологии за самоуправление Waymo. В писмото се казва, че Waymo не е оправдало прекомерните инвестиции и загубите му трябва да бъдат намалени драстично.

Alphabet започна работа по автомобили без шофьори преди повече от десетилетие, а самото подразделение да набира пари от външни инвеститори през 2020 г. - ход, който предизвика спекулации, че Waymo подготвя отделянето си като самостоятелна компания.

Следващата битка между Google и Apple е за душата на вашия автомобилВ бъдеще изборът на смартфон екосистема – Android или iPhone – може да определи коя марка и модел кола ще изберете


Дъщерната компания тества подобни автомобили в услуга за превоз на пътници в района на Финикс и разширява дейността си в Сан Франциско и Лос Анджелис. Миналия месец съизпълнителният директор на Waymo Текедра Мавакана акцентира, че това е дългосрочна алтернатива на сегашните автомобили, но „трябва да бъдем търпеливи в обучението и прецизни в изпълнението“.

Intel Corp. миналия месец направи публично предлагане на своето подразделение за автомобилни технологии Mobileye, което го оцени на 23 млрд. долара в първия ден на търговия - доста под 50-те млрд., към които първоначално се бяха насочили ръководителите на компанията.

Ford и Volkswagen също наскоро ограничиха усилията си в областта на автономните превозни средства, като в края на октомври прекратиха съвместната си инвестиция в компанията за автомобили без шофьори ARGO AI.

Двете съперничещи си автомобилни компании инвестираха милиарди долари в стартъпа в края на миналото десетилетие, когато и двете бяха заложили изцяло роботизирани автомобили в основата на плановете си за бъдещи услуги и източници на приходи. Сега обаче и двете компании обявиха, че планират да пренасочат ресурсите си към технологии, считани за по-жизнеспособни в краткосрочен план, като, например, системи за подпомагане на водача и автоматизирани подходи, които позволяват на автомобилите да се управляват сами в ограничени ситуации с участието на човешки шофьор.

Междувременно стартъпът за доставки без шофьор Nuro Inc. разкри този месец, че ще намали персонала си с около 20%, позовавайки се на трудности при набирането на нови средства, посочва още WSJ.

Uber пуска автономни таксита до края на годината в партньорство с MotionalРоботаксито на Motional, базирано на IONIQ 5, ще бъде достъпно за водачи, които резервират UberX или Uber Comfort Electric


Тази промяна е особено значителна на фона отношението към технологията само преди няколко години, когато широк кръг от компании решиха да заложат на нея. Тогава очакванията бяха тя да промени из основи автомобилната индустрия и да отключи милиарди долари нови приходи.

Сделка за 1 млрд. долара, сключена от General Motors за придобиване на стартъпа за автономни превозни средства Cruise е само един от многобройните примери за това как големите играчи се надпреварваха да привлекат таланти и да уверят инвеститорите, че трасират бъдещето на автомобилната индустрия.

Обещания също не липсваха. Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск обеща през 2016 г. да демонстрира автомобил, който се движи напълно самостоятелно от Лос Анджелис до Ню Йорк до края на 2017 г. Това обаче не само не се случи, но и до момента успехите на компанията за електромобили в тзи посока остават ограничени.

Като цяло ентусиазмът на индустрията започна да се разколебава през 2018 г., след като тестово превозно средство, използвано от Uber Technologies Inc., удари и уби пешеходец. Инцидентът доведе до по-внимателно разглеждане на технологията и подчерта предизвикателствата пред безопасността. Освен това, тъй като някои компании преминават от демонстрации към внедряване, стана ясно, че засега за управлението на тези мрежи от превозни средства е необходим сложен и скъп бек енд от поддръжка и операции.