TikTok се появи със своите кратки комедийни или танцови клипчета през 2020 г., осигурявайки така необходимото забавление на много потребители в началото на пандемията COVID-19. С появата на платформата започна и своеобразна надпревара на терена на кратките видеоклипове.

“Изведнъж Facebook, Instagram, YouTube и други социални платформи започнаха да се надпреварват да пускат подобни продукти, насърчавайки потребителите да правят видеоклипове с дължина до една минута, които да се показват вертикално, в скролващ се канал с безкрайни препоръки какво да гледат потребителите по-нататък. Въпросните платформи прекараха следващите години в опити да догонят популярността на TikTok, особено сред ключовата демографска група на тийнейджърите”, припомня CNBC и добавя:

“Но сега пионерът в кратките видеоклипове променя курса и подтиква потребителите да създават и потребяват по-дълги продукции. В събота TikTok официално ще прекрои първоначалния си "Фонд за създатели" и създателите на съдържание, които искат да го монетизират, ще трябва да се присъединят към новата "Програма за творчество бета", в рамките на която ще трябва да правят видеоклипове, по-дълги от една минута, ако искат да получават заплащане от приложението”.

Германски инфлуенсър на парфюми се забърка в скандал с аромат на политика34-годишният Даниел Шют, стана известен с ревютата си за парфюми и съвършени танцови движения, при които винаги е облечен в бяло и крещи
Преминаването на TikTok към съдържание с по-дълъг формат е в известен смисъл обръщане на 180 градуса към формат, който често е по-печеливш. Стратегията също така може да насърчи потребителите да прекарват повече време в приложението, което някои тийнейджъри вече казват, че използват "почти постоянно".

Но някои създатели на съдържание в TikTok са разочаровани от този ход, тъй като се притесняват, че той ще отнеме от това, което първоначално направи платформата толкова популярна - възможността за бързо превъртане на много различни видове съдържание и изключително лесен процес за създаване на видеоклипове без нужда от задълбочено планиране или ресурси.

"Невинаги имам съдържание, което може да напълни повече от минута", коментира Ники Апостолу, създател на съдържание в TikTok с близо 150 000 последователи, известен като "recycldstardust", който записва материали за историята и културата на коренното население на Северна Америка. "Има много създатели, които са дошли в TikTok, защото това беше приложението за кратки видеоклипове, а сега иска да бъде като мини YouTube. Това поставя в ъгъла създателите, които са дошли в платформата именно заради краткото съдържание."

Много филми, никакво време: Как се променят навиците ни за гледанеКиноманите имат сериозен проблем, тъй като огромното количество нови продукции надхвърля скоростта, с която хората могат да ги усвоят
Говорителят на TikTok Закари Кайзер посочва, че компанията е разработила новата си стратегия "въз основа на наученото и обратната връзка, която получихме от предишния “Фонд за създатели”.

“Тъй като продължаваме да разработваме нови начини за възнаграждаване на творците и обогатяване на преживяването в TikTok, ние ценим обратната връзка и преките прозрения от нашата общност, които помагат за взимането на информирани решения", посочва той. "Моделът на кратките видеоклипове беше наистина полезен - когато TikTok стартира, те можеха да привлекат хората много бързо в платформата", казва Кристен Щайн, медиен изследовател и докторант в University of Illinois Chicago. "Сега TikTok мисли така: "Трябва да покажем на рекламодателите, че можем да задържим хората по-дълго на едно видео”. Но ми е интересно да видя как ще реагират зрителите, защото това, което задържаше хората в приложението, беше, че видеоклиповете са кратки."

Стратегия за дълги форми на TikTok

През последните три години TikTok постепенно въвежда възможността за публикуване на по-дълги видеоклипове, като увеличава времевия лимит от една минута до три-, пет- и накрая 10-минутни видеоклипове. Сега платформата тества 15-минутни клипове, въпреки че те не са широко достъпни.

Миналия месец TikTok информира създателите, че ще закрие “Фонда за създатели” в САЩ, Обединеното кралство, Франция и Германия, като им остави малък избор, освен да се присъединят към новата програма, ако искат да продължат да получават заплащане за съдържанието си.

Водещи социални мрежи ще отговарят в съда за пристрастяване на тийнейджъриПрез октомври 41 щата заведоха дело срещу Meta заради
В рамките на новата програма създателите на съдържание за възрастни с 10 000 или повече последователи могат да получават плащания от приложението само за материали, по-дълги от една минута, които отговарят и на редица други критерии. TikTok рекламира програмата, като подчертава, че видеоклиповете, по-дълги от една минута, насърчават зрителите да прекарват повече време с определено съдържание. TikTok също така заявява, че създателите ще получават повече пари на видеоклип в рамките на новата програма за творчество.

И в крайна сметка за компанията насърчаването на по-дълго съдържание може да се окаже добро бизнес решение.

"Много по-лесно е да се печели от съдържание, когато то е по-дългоформатно - има повече възможности за реклами и печелене на пари", казва Скот Кеслър, ръководител на технологичния сектор в изследователската компания Third Bridge.

Потребителите също така са по-склонни да изгледат реклама във видеоклип, който е по-дълъг от една минута, отколкото за такъв, който е с почти същата дължина като самата реклама.

Иначе TikTok отдавна е и място, където създателите могат да използват кратки клипове, съчетани с мощния алгоритъм за откриване на платформата, за да насочват зрителите към свои по-дълги видеоклипове в други платформи като YouTube.

Инфлуенсър маркетингът у нас продължава да се движи на високи оборотиMSL Sofia: През 2023 г. автентичното съдържание е все по-търсено от 67% от потребителите
"Мисля, че това, което искат да направят TikTok в момента, е да кажат: "Хей, създатели, можете да пуснете целия си видеоклип тук, а не само първите 30 секунди", посочва още Кеслър.

Все пак някои творци казват, че са се присъединили към TikTok - вместо към YouTube или други платформи - именно защото са искали да създават съдържание в кратък формат и че промените могат да затруднят начина, по който си изкарват прехраната в приложението.

От TikTok обаче твърдят, че създателите на съдържание с по-дълъг формат са увеличили средно повече от два пъти парите, които печелят, през последната година. Компанията също така казва, че препоръчва по-дълги видеоклипове по същия начин, по който препоръчва по-кратки - въз основа на предпочитанията на потребителите, а не на дължината на материала.

Но много създатели остават скептично настроени към новата стратегия на TikTok, така че тепърва ще видим дали тя ще доведе до отлив на потребители, или напротив - ще привлече нови.