На около 200 километра южно от Северния полярен кръг, заобиколена от гъста борова гора, се изгражда една от най-големите фабрики за електрически батерии в Европа.

Заводът е с площ, равняваща се на 70 футболни стадиона и е собственост на шведската компания Northvolt, пише BBC.

Терминът "гигафабрика" беше въведен от основателя на Tesla Илън Мъск, който нарече така завода за батерии на неговата компания, разположен в Невада. Проектът на Northvolt, която е основана от двама бивши служители на Tesla, се намира на далеч по-прохладно място - край шведския град Шелефтео.

Целите на компанията са да доставя една четвърт от автомобилните батерии за европейския пазар. В момента търсенето на литиево-йонни акумулаторни батерии расте с бързи темпове в световен мащаб, успоредно с увеличаващото се производство на електромобили.

Според прогнозите на инвестиционната банка UBS, до 2030 г. 40% от всички нови автомобили ше бъдат електрически, а до 2040 г. делът им вероятно ще е близо 100%, тъй като много от развитите държави по света вече си поставиха амбициозни цели за драстично ограничаване на въглеродните емисии.

"Ако погледнем плановете и прогнозите на автопроизводителите, ще видим, че батериите, които ще са им необходими, за да произведат всички тези електромобили, са в огромни количества", коментира през BBC директорът на завода на Northvolt Фредрик Хедлунд.

Засега "гигафабриката" все още не е напълно оборудвана, но очакваният старт на производството е до края на тази година. В първата му фаза заводът ще произвежда батерии за 300 000 автомобила годишно с потенциал за разширяване на капацитета до 1 млн. на година.

Компанията вече има поръчка на стойност 14 милиарда долара от германския автомобилен концерн Volkswagen. Тя ще произвежда батериите за повечето електрически модели на компанията през следващото десетилетие. Водят се и преговори за дългосрочно сътрудничество с шведския производител на камиони и автобуси Scania.

Наскоро Northvolt получи частно финансиране в размер на 2.75 милиарда долара, които ще се използват в подкрепа на пазарната експанзия на компанията.

"Ние изграждаме една цяла нова индустрия, която досега не съществуваше. Поне не и в Европа в такива мащаби. Според мен, а и според други хора, това е най-атрактивният европейски проект към момента", казва още Хедлунд.

В северните части на Швеция действително не е предприеман по-мащабен проект през последните 100 години. Идеята на компанията е производството на батериите да бъде максимално щадящо за природата, а ресурсите да се използват максимално ефективно. Електричеството, необходимо за производството, ще се произвежда от ВЕЦ-ове, захранвани от река Скелефте.

Northvolt обаче не е единствената европейска компания, която навлиза в този сектор, пише още BBC. Норвежката Freyr планира изграждането на собствена гигафабрика за батерии, която ще бъда захранвана изцяло от възобновяеми енергийни източници.

Daimler и германското министерство на регионалното развитие вече имат изградени съвместни гигфабрики в Германия, френският стартъп Verkor изгражда своите мощности край Тулуза.

Във Великобритания развитието на индустрията леко изостава, в сравнение с европейските ѝ конкуренти, но в Нортъмбърленд се очаква да бъде изградена първата гигафабрика на Острова с площ от 95 хектара. Компанията, която стои зад проекта, е Britishvolt, а плановете са заводът да бъде готов през 2023 г.

От точка А до точка Б: Трансформацията на автомобилната индустрияВ десетилетията след Втората световна война автопроизводителите са абсолютните властелини на транспортния сектор. Днес ситуацията е различна

Според анализаторите, цитирани от изданието, пазарът на електромобили расте толкова бързо, че в следващите няколко години със сигурност ще има място за нови играчи. Автопроизводителите имат интерес да доставят батериите си от местни производители, тъй като това значително улеснява веригите им за доставка, а и е позитивен ход от маркетингова гледна точка.

"Предимството на доставките на компоненти от Европа, които са произведени по устойчив и екологичен начин, е позитивно послание към потребителите. За разлика от тях, тези, които идват от Азия, се транспортират с кораби и самолети, които увеличават въглеродния им отпечатък. Още повече, че голяма част от тях се произвеждат с въглищна енергия, която е една от най-замърсяващите", смята Санди Фицпатрик от базираната в Лондон консултантска компания Canalys.

В момента обаче доставките на батерии все още са доминирани от азиатските производители. Някои от тях също строят собствени заводи на Стария континент. LG Chem изгражда мощностите си в Полша, а Samsung SDI и SK Innovation инвестират в нови фабрики за батерии в Унгария.

Според Фицпатрик, за да могат европейските производители на батерии да издържат на силната конкуренция, те ще трябва да получат подкрепата на правителствата и на местните власти в регионите, където оперират.