През 90-те години на миналия век онлайн брокерите бяха модерният начин за търговия на финансовите пазари. Сега тази ниша принадлежи на Robinhood Markets - стартъп компанията от Силициевата долина, която привлече над 6 милиона потребители със своето мобилно приложение.

Основното маркетингово "оръжие" на компанията е липсата на такси и комисионни при сключването на сделки, пише The Wall Street Journal.

В историята на брокерската фирма има и българска следа - един от основателите е Владимир Тенев, който, заедно със своя колега от университета в Станфорд Байджу Бат, създава Robinhood Markets през 2012 г. Днес тяхната компания се оценява на около 6 млрд. долара.

Оказва се обаче, че Robinhood не е за всеки. И ако подозирате, че обещанието за напълно безплатна търговия е твърде добро, за да е истинско, не сте много далече от истината, пише още WSJ.

Бизнесмоделът на компанията е базиран на следния принцип: клиентските поръчки се изпращат към т. нар. "високочестотни трейдъри", които обработват стотици трансакции в секунда и разчитат на бързото им изпълнение, за да реализират печалба, "изпреварвайки" останалите пазарни участници.

Robinhood получава пари от тези финансови компании, като в замяна им "изпраща" сериозен обем поръчки.

Тази практика е противоречива, но напълно законна. Според някои експерти, тя ощетява по-дребните играчи на пазара, но създателите на Robinhood твърдят, че това е механизъм, който им позволява да изпълняват поръчките на клиентите, без да ги товарят с комисионни.

Поддръжниците на този модел изтъкват, че освен безплатното изпълнение на поръчките, трейдърите на пракика получават и по-добри цени за покупка и продажба, отколкото биха намерили на New York Stock Exchang или на Nasdaq, благодарение на скоростното изпълнение.

Това обаче би могло да се случи, само ако брокерът прехвърля тази положителна разлика от ценовото движение към своите клиенти. Но за разлика от други компании, като E*Trade, Charles Schwab Corp. и TD Ameritrade Holding, Robinhood не публикува информация за това каква част от ценовата разлика се прехвърля към клиентите.

Някои от по-опитните трейдъри, цитирани от WSJ, смятат, че Robinhood вероятно изпълнява поръчките на малко по-неизгодна цена, отколкото клиентите биха получили при други брокери. От самата компания пък отказват да коментират в детайли този въпрос.

Основният въпрос, в крайна сметка, е дали търговията на финансовите пазари може да бъде наистина безплатна?

Да, откриването на сметка е безплатно, а поръчките се изпълняват без такси и комисионни. Но Robinhood събира месечна такса за услугата "търговия на маржин", която дава достъп на клиентите до заемен капитал и се осъществява през приложението Robinhood Gold. А ако искате да прехвърлите акаунта си към друг брокер, това ще ви струва 75 долара.

Към тези разходи следва да се добави и евентуалната разлика в цените, на които се изпълняват поръчките. При други брокерски компании, като Schwab и Fidelity Investments, поръчките за покупка на акции се осъществяват при малко по-ниски цени, отколкото тези на борсата.

При продажба те съответно са една идея по-високи. Разликата рядко надвишава един цент, но в дългосрочен план този "бонус" се натрупва и при по-големите сделки може да достигне съществени суми.

Robinhood Markets обаче не дават информация дали осигуряват подобно ценово предимство за своите клиенти. А причината се крие в самия механизъм, по който клиентските поръчки се "прехвърлят" към високочестотните трейдъри, пише WSJ.

Компаниите за високочестотна търговия играят ролята на маркетмейкъри. Те обединяват всички поръчки, подадени към тях в съответния ден и накрая прибират разликата между котировките за покупка и за продажба - т. нар. "спред".

На фондовата борса тази практика е рискова, защото банките и хеджфондовете понякога подават огромни поръчки, които се отразяват на цената на финансовия инструмент и могат да доведат до загуби за маркетмейкърите.

По тази причина те обикновено се застраховат, търгувайки при по-широки спредове, например купувайки акциите на Apple за 200 долара и продавайки на 200.05. Това е спред от 5 цента.

При маркетмейкърите, които работят с индивидуални инвеститори, рисковете са доста по-ограничени, тъй като поръчките обикновено са много по-малки. Това им позволява да предлагат и по-изгоден спред за същата акция, например 200.03 "купува" и 200.03 "продава", което се равнява на само един цент.

Какво се случва обаче, когато брокерът изисква от маркетмейкъра по-висока цена за прехвърлените поръчки? Това понижава печалбата на маркетмейкъра и той трябва да я компенсира с по-широки спредове. А по всичко личи, че Robinhood изисква доста високи плащания от компаниите, с които работи. По данни на Американската комисия за ценните книжа и борсите, цитирани от WSJ, за една поръчка от 100 акции на Apple на стойност 200 долара всяка, или общо 20 000 долара, Robinhood взима комисионна от 5.20 долара при подаването й към Citadel Securities LLC.

За същата поръчка Schwab ще получат 9 цента, а TD Ameritrade - средно около 16 цента, тоест между 30 и 60 пъти по-малко. По тази причина и цената, на която се изпълняват клиентските поръчки в Robinhood, е по-неизгодна, в сравнение с конкуренцията.

За кого е подходяща търговията без комисионни?

При малките поръчки ползата от нулевите такси и комисионни далеч надхвърля потенциалните негативни ефекти от по-широкия брокерски спред между цените за покупка и продажба, смята Крис Наги от KOR Group. Неговата компания се занимава с измерване на скоростта и качеството на изпълнение на пазарните поръчки.

Той обаче е категоричен, че ако търгувате с по няколко хиляди акции наведнъж, бихте намерили доста по-добри условия другаде. В някоя от конкурентните компании може да платите комисионна от около 5 долара, но ще спечелите повече от тази сума заради разликата в спреда.

"В крайна сметка, понятието "безплатен обяд" не съществува", казва още Наги.