Добивът на портокали - най-слабият от Втората световна война насам
Болестите по цитрусовите насаждения и лошите метеорологични условия се отразяват силно негативно върху доставките на портокали по света.
Междувременно, търсенето на портокалов сок, което от години следваше тенденция на спад, се увеличи по време на пандемията.
Това повиши цените на този продукт, като, според повечето експерти, те вероятно ще продължат да се покачват. Фючърсите на замразения портокалов сок нараснаха с повече от 50% по време на пандемията и миналата седмица достигнаха двугодишен връх, съобщава CNN.
„Налице е класическо несъответствие между търсенето и предлагането. По тази причина потребителите трябва да очакват много по-високи цени в супермаркета“, казва президентът на консултантската компания Hackett Financial Advisors.
Скокът в цената на портокаловия сок се очаква, тъй като потребителите вече са изправени пред инфлация в множество сектори. Индексът на потребителските цени в САЩ се повиши със 7% през последната година, което е най-стръмното покачване на цените от юни 1982 г. насам.
През последната година храната, консумирана у дома, е била с 6.5% по-скъпа, докато цените в ресторантите са се повишили с 6%. Цените на плодовите сокове и безалкохолните напитки скочиха с 5.7% на годишна база.
Миналата седмица американското земеделско министерство заяви, че очаква Флорида да произведе 44.5 милиона кашона портокали тази година, което е необичайно малка реколта. Тя е най-слабата от 1944-45 г. насам, в края на Втората световна война, когато са били произведени 42.23 милиона кашона. Стандартното тегло на всеки от тях на борсите в САЩ е малко над 40 килограма.
„Реколтата от цитрусови плодове във Флорида ще бъде една от най-слабите. Тя ще е дори под нивата от 2017 г., когато ураганът Ирма премина през щата“, прогнозира президентът на J Ganes Consulting Джудит Гейнс.
Портокаловите насаждения във Флорида, които генерират по-голямата част от производството на портокалов сок в страната, намаляват от години. Един от виновниците за това е коварна цитрусова болест, наричана цитрусово позеленяване, която води до свиване на размера на плодовете.
Производителите търсят начини да се справят с проблема. По-малките портокали дават по-малко сок, а това означава, че преработвателите трябва да купуват повече портокали, и то на по-висока цена. А това, разбира се, води и до по-високи разходи за потребителите.
В същото време международните производители са изправени пред други предизвикателства.
„В Бразилия имаше историческа суша миналата година, която навреди много на портокаловата реколтата. Бразилският износ няма да е на нивото, на което беше до момента", смята Хакет.
И докато предлагането на портокали намалява по целия свят, търсенето претърпява истински ренесанс, подхранвано от пандемията от COVID-19. Преди избухването ѝ търсенето на портокалов сок в САЩ намаляваше в продължение на 20 години, припомнят експертите.
Причината за тази тенденция донякъде се криеше в променящите се представи на потребителите. Плодовият сок, който е с относително високо съдържание на захар и калории, се считаше за не чак толкова здравословен. Освен това през последните десетилетия все по-малко американци закусваха редовно у дома.
Но по време на пандемията повечето домакинства преоткриха домашното хранене, а някои върнаха портокаловия сок обратно в менюто.
Поради това продажбите на неконцентрирани сокове в САЩ се повишиха с около 10% до 5.5 милиарда долара през 2020 г. и се задържаха на това ниво през 2021 г.