Ръстът при акции може би привлече най-голямо внимание през тази година, но металите и минералите също поскъпнаха. Подкрепени от солидния икономически растеж, металите носят 24% доходност през годината, според индекса S&P GSCI Industrial Metals Total Return.

Докато инвестиращите в суровини премислят успешната 2017 г., вижте няколко ключови фактора, подбрани от FT, който ще оформят, това което предстои през 2018 г., както за благородните, така и за базовите метали и суровини.

Китай срещу останалия свят

Като потребител на около половината от суровините по света, Китай ще продължи да оказва голямо влияние върху суровинните пазари и през 2018 г. Мерките на Пекин срещу замърсяването на околната среда и срещу излишните производствени капацитети би трябвало да окажат сериозна подкрепа за алуминия, стоманата и желязната руда. Това би трябвало да компенсира ефекта от по-затегнатата парична политика и забавянето на ръста на пазара на жилищни имоти.

Алуминият, най-вече, може да е звездата. “На фона на очаквания ръст в производството на Китай (едва 2 млн. тона в следващите пет години) и вследствие на все още голямото местно търсене, износът е естествено да намалее,” казва Колин Хамилтън от BMO Capital Markets. “Останалата част от света свикна с този износ и за да се разреши проблема с евентуалното му намаляване ще трябва да се стимулира производството извън Китай.”

При стоманата пренасочването от замърсяващите околната среда заводи към такива, които са по-ефективни ще породи необходимостта от висококачествена желязна руда, което пък ще увеличи рентабилността на големите доставчици като BHP Billiton, Vale и Rio Tinto.

Анализатори и инвеститори обаче ще следят и икономическия растеж извън Китай. На фона на запълнените поръчки за доставки и нарастващото производство в ключови промишлени държави би могъл да последва период на възстановяване на стоковите запаси. “Обикновено това бележи един по-късен етап от цикъла, но и такъв, в който цените на суровините са добре подкрепени,” казва Хамилтън.

Мед

Повечето анализатори очакват пазарът на медта да бъде до голяма степен балансиран през 2018 г., като предлагането ще е достатъчно, за да отговори на търсенето. Това, което би могло да попречи на баланса, са редица трудови договори, които предстои да бъдат разгледани следващата година във важни страни производителки на метала като Чили и Перу.

Според Citibank в следващите 12 месеца трябва да се проведат преговорите по близо 30 различни колективни трудови договори, което може да засегне около 25% от предлагането на медта в световен мащаб. Това включва и Ескондида, най-голямата медна мина в света, която се намира в Чили, където един от трудовите синдикати вече организира еднодневна предупредителна стачка.

На фона на по-високите цени (медта се търгува близо до цената от 7 000 долара за тон) работниците няма да са в настроение да отстъпят лесно от позициите си. Това може да предизвика големи движения в цената през следващата година.

Метали, използвани в батериите

Кобалтът и литият, които се ключови компоненти за батериите, използвани в електромобилите, записаха силна година. Продажбите на електрически автомобили се очаква да надхвърлят 1 млн. за първи път. Цената на литиевия карбонат нарасна с 36%, докато цената на кобалта се удвои.

Въпреки това увеличаващото се предлагане и на двата метала крие рискове за цените през следващата година. Един от най-големите производители в света, чилийската SQM, води преговори за разрешаването на спора около това колко литий може да произвежда след избирането на милиардера Себастиан Пинера за президент.

“За Чили новият кръг преговори би могъл да означава, че страната значително ще увеличи производството на литий,” твърдят анализатори от BTG Pactual.

Редица нови проекти за производство на литий в Южна Африка и Австралия вероятно ще сложат край на недостига на пазара до 2019 г., след което ще последва период на свръхпредлагане, според Bank of America Merrill Lynch.

При кобалта предлагането идва от Glencore, която се очаква да удвои производството на подразделението си Katanga Mining в Демократична република Конго. Ако всичкото това количество излезе на пазара, тогава през 2019 г. ще има излишъци, според консултантската компания CRU.

Що се отнася до търсенето, ключова роля ще има Китай, която е най-големият пазар на електромобили в света. Пекин ограничава субсидиите за производство на автомобили в ползва на квотна система, която ще насърчава компаниите да произвеждат определен брой автомобили. Анализатори очакват промяната да се отрази на продажбите през 2018 г.

Злато

С поскъпване от близо 10% златото записа прилична година, въпреки че ръстът бе изпреварен от този при акциите в САЩ. След като поскъпна до над 1 350 долара за тройунция в началото на септември, което бе най-високото ниво от повече от година, скъпоценният метал отстъпи до около 1 260 долара за тройунция.

Според анализатори на Goldman Sachs три фактора ще тласкат цената на златото надолу в следващите няколко месеца – икономическият растеж в развитите страни, вдигането на лихвите от страна на Федералния резерв на САЩ и вероятната липса на големи геополитически рискове или рецесия.

Металът обаче все още може да бъде търсен от инвеститори за хеджиране на риска от понижение на щатската борса и заради увеличението на държавния дълг на САЩ вследствие на намаляването на данъците от страна на президента Доналд Тръмп, смята Джонатан Бътлър, анализатор в Mitsubishi.

С навлизането в 2018 г. почитателите на златото ще получат известно успокоение от данните, които предполагат, че инвеститорите са останали верни на метала. Активите на инвеститорите в подкрепени от златото борсово търгувани фондове бележат ръст от 11% тази година до 71.4 млн. тройунции, според Bloomberg.

Паладий

Паладият е най-добре представящата се суровина през тази година, като цената му скача с над 50% до 17-годишен връх, докато собствениците на автомобили преминават от дизелови на бензинови коли, в чиито катализатори се използва металът.

За сравнение, платината, която се използва в катализаторите на дизеловите автомобили, падна до 22-месечно дъно от 870 долара за тройунция през декември.

Сериозното представяне на паладия го направи по-скъп от платината за първи път от 2001 г., което породи опасения, че автопроизводителите ще започнат да използват по-евтината платина в катализаторите.

Големият въпрос за 2018 г. е дали тази тенденция ще се развие. Световният съвет по инвестиции в паладий обяви през ноември, че разполага с “доказателства въз основа на лични наблюдения”, че автопроизводителите обмислят да преминат от паладий към платина. Всеки подобен признак на промяна “вероятно ще окаже значителен ефект върху търсенето на паладий в краткосрочен и междусрочен план, ако се стигне до нея”, заявиха от организацията.

Възходът на елетрическите автомобили представлява заплаха, както за паладия, така и за платината, защото електромобилите не използват катализатори.