Местни брандове запълват дефицита на дрехи в Русия, но недостигът остава
Руските дизайнери и брандове помагат на сектора на търговията на дребно в страната постепенно да се възстанови след бурните 15 месеца на затваряне на магазини и спад в търсенето. Местните марки малко по малко запълват празнината, оставена от чуждестранните конкуренти, а купувачите плахо започват да пълнят магазините, съобщава Reuters.
До кризата се стигна, след като стотици чуждестранни търговци на дребно затвориха магазините си в отговор на руската инвазия в Украйна през февруари 2022 г. В резултат на това някои от най-престижните търговски улици в Москва опустяха, а местната индустрия претърпя щети за около 2,5 млрд. долара.
Испанската Inditex например продаде някои от своите над 500 руски магазина на купувач от ОАЕ. Нейният водещ магазин Zara в центъра на Москва, който остава затворен в продължение на повече от година, миналия месец отваря врати отново под ново ръководство и нова бранд - MAAG. И клиентите явно са доволни до голяма степен.
Лидерите от Г-7 готвят нови санкции срещу Русия. На прицел е енергетиката САЩ очакват членовете на Г-7 да се съгласят да коригират своя подход към санкциите, така че за определени категории стоки целият износ да бъде автоматично забранен, освен ако не е в списък с одобрени артикули
"Изглежда, че нищо не се е променило, откакто Zara беше тук", казва пред информационната агенция московчанин, представил се като Антон.
Неговата съгражданка Антонина добавя: "Не открих никакви разлики, освен разнообразието на избора. В момента има по-малко от всичко."
“Сега ходим в Казахстан”
Продажбите на дребно, които са ключов показател за потребителското търсене, са се сринали през 2022 г., засегнати от рязко покачващата се инфлация и спадащите заплати, а напускането на западните компании допринесе за големи загуби в индустрията, обяснява Олег Климов, президент на Съвета на търговските центрове в Русия, цитиран от информационната агенция, като разрешаването на проблемите с логистиката и плащанията отнема месеци на местните организации.
"Хората като цяло просто не разбираха какво се случва и не искаха да харчат пари. Загубите са около 200 млрд. рубли (2,47 млрд. долара)", добавя той. "Но сега се възстановяваме. В крайна сметка парите винаги сменят собствениците си".
Достъпът на руснаците до западни продукти като хамбургери McDonald's и дънки Levi's - символи на свободата, която капитализмът можеше да предложи след разпадането на Съветския съюз, намалява през последна година. Отношението към Русия от страна на Запада, наред със забраните за износ и наказателните санкции, усложнява търговските маршрути.
Натискът на Г-7 за забрана на руските диаманти набира скоростОфициални лица приветстват нов технически пробив в усилията за проследяване на руски диаманти
"Най-големият проблем са международните транзакции", казва Ксения Жданова, която управлява собствената си марка дрехи KSEW и е търговски директор на онлайн пазара за руски дизайнерски облекла Richmill. "Нашата индустрия е изключително зависима от вноса."
Друг проблем е недостигът на кадри, казва тя, като посочва липсата на шивачки и специалисти в областта на текстила, която според нея може да се реши само с инициативи, ръководени от правителството.
Руснаците все пак са разработили решения, свързани с ограничен внос и онлайн покупки, които помагат за достъпа до чуждестранните марки, но някои стоки все още се намират трудно.
В заключение Reuters цитира друг потребител - Татяна Вахонина, която описва ситуацията така: "Сега ходим в Казахстан, за да пазаруваме. Но някои неща вече изобщо не могат да се купят".