Китайските лидери, решени да модернизират производството на страната, насочват средства към производителите на високотехнологични продукти - от полупроводници до електрически превозни средства, което поражда опасения, че свръхкапацитетът ще подхрани нова вълна от евтин износ, пише в свой анализ Reuters.

Данните за кредитирането от Китайската централна банка дават представа за приоритетите на правителството: към края на септември необслужваните кредити за проблемния сектор на недвижимите имоти са намалели с 0,2% на годишна база, но кредитирането за производствения сектор е скочило с 38,2%.

Икономистите предупреждават, че тази вълна от инвестиции се различава в ключови аспекти от по-ранния скок на капиталовложенията, който, наред с други ефекти, разду производството на слънчеви панели в Китай, предизвика търговско напрежение и извади от бизнеса десетки компании. Тази тенденция обаче тревожи някои ключови търговски партньори, особено в Европа, където тече разследване на китайските субсидии за електромобили.

Как китайският EV шик хвана западните автопроизводители „спящи зад волана“Китайските производители на електромобили заплашват 100-годишната хегемония на традиционни западни автомобилни марки. Как започна всичко и как ще продължи?


"В момента потреблението в Китай е по-ниско, но има огромен свръхкапацитет, който се изтласква към света, включително в областта на батериите, слънчевата енергия и химикалите", казва Йенс Ескелунд, председател на Европейската търговска камара в Пекин. "Европа и Китай са като два влака, които ще се сблъскат".

Индустриалната политика на Китай ще бъде включена в дневния ред на срещата на форума на Азиатско-тихоокеанското икономическо сътрудничество (АТИС) тази седмица в Сан Франциско, където се очаква китайският президент Си Дзинпин да се срещне с американския президент Джо Байдън, посочва още информационната агенция.

Под ръководството на Си Китай се стреми да се превърне в модерна производствена сила за високотехнологични стоки за света, включително електрически превозни средства, вятърни турбини, космически компоненти и модерни полупроводници. Но критиците твърдят, че този стремеж е за сметка на друга необходимост - да се накара Китай да потребява повече и да изнася по-малко - структурна промяна, която според много икономисти е ключова за запазване на високите нива на растеж.

Иновативни сектори

Политиците и преди са се борили със свръхкапацитета.

Европейската соларна индустрия се обяви против митата за китайския вносТова би навредило сериозно на способността на Европа бързо да инсталира мощности за чиста енергия


„Стимулите след световната финансова криза през 2007-2008 г. предизвикаха бум в стоманодобива, соларната индустрия и други области, но също така генерираха растеж, който в крайна сметка помогна за абсорбирането на голяма част от това ново производство“, казва Фредерик Нойман, главен икономист за Азия в HSBC.

Този път фокусът на правителството е по-тесен, насочен към високите технологии и "модерното производство" - цел, заложена през 2021 г. в 14-ия петгодишен план.

"Китай възприе стратегия за пренасочване на инвестиционните разходи от сектора на недвижимите имоти към производството, което ще доведе до допълнително увеличаване на капацитета. Вместо да стимулира усвояването на стоки, Китай предпочита да повиши капацитета на отраслите, произвеждащи стоки", посочва още Нойман. "За съжаление световните пазари не са в състояние да поемат допълнителния капацитет."

Друга разлика в сравнение с предишни епизоди на свръхкапацитет е, че сумите са по-малки.

Основният темп на нарастване на финансирането на производството вероятно е близо до 18%, казва Тао Уанг, главен икономист за Китай в UBS, тъй като другият основен източник на финансиране на компаниите - облигациите - е спаднал рязко, което означава по-скромно комбинирано увеличение. А общият ръст на инвестициите в китайското производство се забавя, тъй като производителите реагират на слабия пазар.

"Поръчките и печалбите са намалели и те са склонни да реагират на това", казва Уанг.

Светът иска евтини електромобили и това е проблем за големите производителиПо отношение на EV разликата между традиционните производители и по-новите конкуренти е огромна


Все пак инвестициите във високотехнологичното производство изпреварват останалите сектори. По данни на Националното статистическо бюро на Китай през първите девет месеца на 2023 г. те отбелязват ръст от 11,3 % на годишна база в сравнение с 6,3 % за общите инвестиции в производството.

Преглед на повече от 100 публично достъпни стратегически документа и съобщения в държавните медии, направен от Reuters, установява, че десетки провинциални и общински администрации увеличават дела на държавните заеми, насочени към екологично развитие, модерно производство и стратегически индустрии.

Провинция Гуандун например е увеличила с около 45% заемите за високотехнологично и модерно производство. През първата половина на 2023 г. заемите за високотехнологичния производствен сектор в източната провинция Шандун пък са скочили с 67%.

Към края на септември Дунгуан, южен производствен град със 7,5 млн. души население, има общ баланс на заемите към високотехнологични компании от 246 млрд. юана (33,7 млрд. долара), което представлява около една пета от икономиката му.

Свръхкапацитет

И вече се появяват признаци на свръхкапацитет.

Валдис Домбровскис: ЕС трябва да се защити, когато Китай злоупотребяваМиналата година ЕС отбеляза рекордна двустранна търговия с Китай, но тя е


Прогнозите сочат, че Китай скоро ще може да задоволи цялото световно търсене на литиево-йонни батерии, казва Дуо Фу, вицепрезидент на Rystad Energy.

По подобен начин неговите автомобилни производители, включително тези на електрически превозни средства, имат капацитет да произвеждат 43 млн. автомобила годишно в края на 2022 г., като заводите работят с едва 54,5% капацитет, сочат данни на Китайската асоциация за леки автомобили (CPCA).

За съжаление, бавният икономически растеж и забавеното потребление ограничават количествата, които могат да бъдат закупени на вътрешния пазар. След десетилетия на приоритизиране на предлагането, потреблението на домакинствата представлява едва 38% от брутния вътрешен продукт през 2021 г. - дори преди най-тежките блокирания заради COVID-19 - в сравнение с 68% за САЩ и 55% средно за света, показват данни на Световната банка.

В някои отношения надпреварата за инвестиции в иновативни сектори е полезна за Китай, казва Лу Джънвей, главен икономист в Industrial Bank в Шанхай:

"Като цяло смятам, че инвестициите в новите сектори са здравословни и ще подпомогнат дългосрочното им развитие. Те инвестират, докато виждат свръхкапацитета, което стимулира технологичното развитие".

За световната икономика китайското производство може да помогне за ограничаване на инфлацията.

Франция ограничава инвазията на китайските електромобили с нови правила Страната променя правилата за бонуси за закупуване на електрически автомобили


"Далеч от загубата на дялове на световния експортен пазар, китайските производства могат да спечелят конкурентоспособност", казва Нойман. "Това от своя страна може да повиши дезинфлационния натиск на световните пазари на стоки, като спомогне за ограничаване на инфлацията."

Нито една от тези точки обаче няма да намали търговското напрежение, тъй като много страни прокарват планове за облагодетелстване на националните си високотехнологични индустрии.

"В дългосрочен план трябва да имаме процес на приспособяване", заявява съветник по търговията на китайското правителство, говорейки при условие за анонимност. "Трябва да оставим пазарните сили да елиминират някои играчи."