Спадът в застраховането очевидно ще продължи и през 2010 година - около тази идея се обединиха участниците в застрахователния панел на финансовия форум „Шумът на парите", организиран от Profit.bg. Събитието се състоя в столичния хотел „Шератон". Модератор на тази част от събитието бе Калин Димитров, управител на застрахователния портал Insurance.bg.

Според Светла Несторова, изпълнителен директор на Булстрад живот Виена Иншурънс Груп, цитирана от Insurance.bg „животозастраховането отчита спад от около 19% за миналата година и 12,5% за първите два месеца на тази. Основно пазарът е доминиран от предлагането, а не от търсенето на продукти". Прегледът на финансовите резултати сочи, че дружествата, които имат доминиращ рисков портфейл, са по-засегнати от кризата. В областта дългосрочните застраховки живот прави впечатление, че намаляват новите продажби, но спадът не е толкова голям. За сметка на него обаче е проблем поддържането на стария портфейл - там клиентите свиват своите разходи, един от които е разходът за застраховки.

И Стефан Софиянски, главен изпълнителен директор на Лев Инс, потвърди спада в бизнеса през първите месеци на годината. Застрахователният сектор отразява състоянието в икономиката ни. Това, че има драстичен спад, говори за факта, че икономиката не работи. „Данните сочат, че автокаското спада много сериозно при всички застрахователи и причината е повече от ясна - нов автопарк няма, не се купуват нови коли, а закупените нови остаряват и поевтиняват". Прави впечатление обаче, че дори и при задължителната автомобилна застраховка „Гражданска отговорност" все повече спада процентът на лицата, сключили договори. Според ЕС ние трябва да имаме 90% застраховани. „В момента този процент е 70-75 на сто. Тоест, изправени сме пред международен проблем. Липсата на доходи, но и липсата на разбиране е в основата на този проблем, Част от хората смятат, че това е вид данък, тоест, има неразбиране, че това е застраховка със социален елемент".

Стоян Проданов, изпълнителен директор и член на СД на Бул Инс, обобщи, че резултатите от 2009 година показват, че икономиката е в явна криза, че тази криза ще бъде трудна и вероятно дълга. „Резултатите за 2009-та бяха недобри, но същите са резултатите и за началото на 2010-та, което дава основание да прогнозираме, че спадът очевидно ще продължи", прогнозира Проданов. Той бе категоричен, че браншът ще бъде длъжен да рационализира бизнес процесите си, а всеки застраховател трябва да преосмисли своята философия.

Проданов коментира, че едва ли във времето на криза другите застрахователни класове, освен автомобилното застраховане, ще се развие. Процесите от 2009-та ще продължат и през 2010 година, тоест спадът.

Проданов посочи, че ще трябва да се работи на ниво психологическа нагласа на клиента, защото част от спада се генерира и от тази отрицателна нагласа.

Румен Стайков, изпълнителен директор и съсобственик на застрахователния брокер Брокер инс, коментира, че за разлика от общото застраховане и животозастраховането, делът на застрахователния бизнес, при който посредничат брокерите, се увеличава.

Стайков обаче коментира, че през последните години застрахователите инвестираха в намаляване на цените, а не в запазване на стойностите. Друг проблем е недоволството на клиентите от компаниите. Според застрахователите, неразбирането във връзката застраховател-клиент е в нереалистично завишените очаквания на клиентите към застрахователите.

Един от сериозните проблеми в застраховането е все още в липсата на информационна система. Браншът призова държавата най-сетне да инвестира в създаването на този проект.

Светла Несторова визира друг проблем - за посредничеството. Част от хората, които работят в системата на застраховането, го правят на принципа „сезонни работници". Малко регулация и малко инвестиция - това са двете важни условия този въпрос да бъде разрешен.

Електронното издаване на полици вероятно ще бъде въведено от догодина, обяви Стефан Софиянски.

Като обобщение на сегашното и бъдещото развитие на застраховането, участниците в панела посочиха, че кризата може да бъде и полезна за бранша. „Във време на криза мястото на животозастраховането в семейството се увеличава. Изключително важно е този тип риск да се застрахова, затова нека посредниците се замислят за този вид продукти", пожела Светла Несторова. Румен Стойков прогнозира след кризата застрахователният пазар да излезе по-качествен и по-продаваем. Стоян Проданов посочи, че застрахователите са реалисти, а не песимисти. „След кризата пазарът ще изглежда по-ефективен", каза Проданов. Стефан Софиянски прогнозира, че кризата ще направи умните и по-мъдри. Той се определи като средносрочен оптимист.

"Шумът на парите" се осъществи със съдействието на Карол Капитал Мениджмънт, Булброкърс, Енемона, MKB Unionbank и ЗАД Булстрад Живот Виена Иншурънс Груп.

Медийни партньори на форума са БТА, insurance.bg, darikfinance.bg, econ.bg, infostock.bg, money.bg, сп. Мениджър, в. Стандарт, Търговски вестник, радио FM+, EBF Business TV, forexnews.bg и banknews.bg.

Сн.: Светла Несторова, председател на УС и изпълнителен директор на Булстрад живот Виена Иншурънс Груп