Google, Microsoft и Meta не спират да говорят за AI. Защо Apple не го прави
Най-мощните технологични компании не могат да спрат да говорят за изкуствения интелект и по-специално за "генеративния AI", който може да създава текстове, изображения и кодове.
По време на разговорите след отчетите за приходите през първата половина на годината тази седмица Сундар Пичай и неговият екип от компанията майка на Google Alphabet произнесоха "AI" 66 пъти.
От Microsoft го казаха 47 пъти, а главният изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг и екипът на Facebook използваха магическата фраза 42 пъти, според анализ на стенограмите на CNBC.
Има обаче едно голямо изключение. Apple почти не споменава изкуствения интелект и не очаквайте да го направи по време на отчетите си следващата седмица.
Трезвият подход към новата технология рязко контрастира с този на конкурентите, които при всяка възможност подклаждат вълнение и повишават очакванията.
По време на разговора за приходите на Apple през май главният изпълнителен директор Тим Кук спомена AI само два пъти и то в отговор на въпрос. По време на двучасовото събитие за представяне на софтуера на Apple през юни, той нито веднъж не произнесе тази фраза, въпреки че обяви няколко нови функции, задвижвани от изкуствен интелект.
Изпълнителните директори на Apple използват израза "машинно обучение", който е по-популярен сред учените и практиците. Предпочитат да говорят за това, което софтуерът прави за потребителя, като например да организира снимките му, да подобри писането му или да попълни полетата в PDF файл, а не за технологията, която прави всичко това възможно.
Подходът на Apple към изкуствения интелект като към основен компонент, а не като към бъдещето на компютрите, представлява начин за представяне на технологията пред потребителите.
AI на Apple работи във фонов режим. И компанията не крещи за него така, както правят другите компании, просто, защото няма нужда, отбелязва CNBC.
По-внимателен поглед разговорите за приходите показва, че макар Meta, Microsoft и Google да са нетърпеливи в златната треска за изкуствения интелект, все още не е ясно как той може да промени ключовите им продукти и кога може да започне да укрепва балансите.
Google, например, обяви плановете си да обнови своята търсачка, използвайки модел на AI, наречен Search Generative Experience.
Най-мащабната нова инициатива на Microsoft е месечен абонамент за Copilot на стойност 30 долара, който интегрира генериран текст или код от ChatGPT на партньора OpenAI в Word, Powerpoint и други приложения.
Най-новата инвестиция на Meta в технологии за изкуствен интелект е собственият ѝ голям езиков модел, наречен LLaMA, който може да бъде в основата на нови чатботове за социални медии или да генерира автоматично онлайн реклами.
Междувременно Apple все още печели по-голямата част от приходите си от iPhone, които генерират 51,3 млрд. долара от 94,84 млрд. долара приходи през второто фискално тримесечие на компанията.
Защо тогава да говори за генеративен изкуствен интелект?
Освен това, технологичните компании с мегакапацитет сигнализираха инвеститорите, че въвеждането на продукти с изкуствен интелект може да отнеме известно време.
Microsoft смекчи очакванията на инвеститорите за Copilot, като сигнализира, че растежът ще отнеме време, а финансовият директор Ейми Худ заяви, че внедряването му ще бъде "постепенно". Може да се наложи да чакаме до догодина, преди инвеститорите да имат яснота как точно абонаментът за Copilot влияе върху приходите на компанията.
Google и Пичай твърдят, че моделите за генериране на текст с изкуствен интелект ще направят търсачката по-добра и дори ще могат да отговорят на въпроси, на които обикновеното търсене в Google не може.
Пичай заяви, че AI, използван за създаване и предлагане на реклами ще "презареди" съществуващия рекламен бизнес модел на компанията, като добави, че има "възможности" за нови видове реклами с генерираното от AI търсене.
Все пак обаче, призна, че все още е "рано" за новото търсене, а когато беше притиснат как SGE може да увеличи използването на търсачката и следователно да увеличи приходите, заяви, че компанията експериментира. "Мисля, че определено се движим в правилната посока и можем да го видим в нашите показатели и в обратната връзка, която получаваме и от нашите потребители", каза Пичай.
Зукърбърг се изказа ласкаво за технологията на изкуствения интелект и нейните приложения във виртуалната реалност, таргетирането на реклами и препоръчването на съдържание от акаунти, които потребителите не следват. Той беше особено оптимистичен по отношение на концепцията, наречена "агенти с изкуствен интелект", при която софтуерът ще може автоматично да изпраща съобщения на бизнес клиенти без участието на човек, да действа като треньор или да бъде личен асистент.
Все пак Зукърбърг призна, че не знае колко хора ще използват новите функции на AI. "Реалността е такава, че ние просто не знаем колко бързо те ще се мащабират", каза Зукърбърг и допълни, че Meta обсъжда на вътрешно ниво въпроса колко трябва да похарчи за сървъри за AI.
Мнозина представители на технологичната индустрия вярват, че новите фундаментални технологии преминават през "цикъл на хипериндукция" въз основа на изследвания на компанията за анализи Gartner. Когато се въвежда нова технология, според модела на цикъла на раздвижване, тя привлича голямо внимание и инвестиции, тъй като достига "пик на завишени очаквания".
Но тъй като внедряването й се движи по-бавно от първоначално очакваното, ентусиазмът и инвестициите престават да бъдат активни, което води до "период на разочарование", преди да узреят и да станат продуктивни, допълва CNBC. Засега от бума на изкуствения интелект се възползват "производителите на лопати за златна треска" и хората, които търсят инвестиционен капитал.
Компанията за чипове Nvidia поскъпна с 220% само през 2023 г., тъй като инвеститорите осъзнаха, че нейните графични процесори са от съществено значение за технологията. Инвестициите на рисков капитал в стартъпи за изкуствен интелект са в подем и много от тези долари отиват при Nvidia за компютърен капацитет и при доставчиците на облачни услуги за достъп до модели на AI.
Но ако ежедневните потребителски приложения на изкуствения интелект не се наложат, много компании ще бъдат разочаровани. Наскоро анализаторите установиха, че изтеглянето на приложението на OpenAI за iPhone се е забавило в началото на този месец след стартирането му през май. Други започват да разбират, че инвестиционната възможност, базирана на нови продукти с изкуствен интелект, няма да е незабавна и разходите могат да се натрупат.
"Предупредихме инвеститорите, че процесът на превръщане на ранното търсене в широкомащабни внедрявания и признати приходи ще бъде многогодишна тенденция, а не мигновено завъртане на ключа", написа тази седмица анализаторът на JPMorgan Марк Мърфи.
"Препоръчваме на инвеститорите да се насочат другаде, докато инвестициите в Metaverse, Reels, Threads, Quest и Generative AI станат акретивни (ако изобщо станат)", пише Лора Мартин от Needham. Анализаторът на UBS Лойд Уолмсли смята, че генеративният изкуствен интелект все още е "надвиснал" над Google. "Не вярваме, че компанията е излязла от мъглата, тъй като ръководството все още описва монетизацията като "редица експерименти, включително за реклами", пише Уолмсли.
Когато Apple отчита приходите си следващата седмица, анализаторите вероятно ще я притиснат за плановете ѝ за изкуствен интелект, като се има предвид манията в индустрията и особено след доклада на Bloomberg, в който се казва, че разработва вътрешно езиков модел, подобен на ChatGPT.
Миналия месец Apple обяви нов софтуер за клавиатурата на iPhone, който използва същата архитектура на трансформаторите като GPT, което показва, че компанията има значителни вътрешни разработки на модели на AI. Но технологичният гигант не обича да говори за продукти, които все още не на пазара, за да подклажда очакванията на инвеститорите.
Малко вероятно е Apple да обсъжда AI с подробности, както направиха нейните конкуренти. По време на разговора за приходите на Apple през май, когато беше попитан за технологията, Тим Кук прехвърли разговора обратно към продуктите и функциите на компанията.
"Гледаме на AI като на нещо огромно и ще продължим да го внедряваме в нашите продукти много внимателно", отговори лаконично изпълнителният директор.