През третото тримесечие на 2009 година не са отворени нови търговски центрове, сочи проучването на Forton International.

Общата търговска площ на всички работещи молове и ритейл паркове към началото на октомври 2009 г. е 238 000 кв.м или около 31 кв.м на 1 000 души население.

По този показател България продължава да изостава от страните в Централна Европа, но през 2010 година се очаква той да нарасне значително, до около 81 кв.м на 1 000 души. (В Полша, Унгария, Чехия и Словакия съотношението е между 110 и 150 кв.м на 1 000 души.)

Икономическата рецесия започнала от края на 2008 година намали оборотите на повечето търговци и забави техните планове за отваряне на нови магазини. Това доведе до затруднения при осигуряването на наематели и по-бавна реализацията на почти всички търговски проекти.

Според обявени от инвеститорите планове, през следващата година се очаква да бъдат завършени около 375 000 кв.м търговски площи в строящите се към момента молове. Вероятно е нестабилността в бизнеса на наемателите да накара инвеститорите да забавят откриването на някои търговски центрове за 2011 година.

През третото тримесечие на 2009 г. най-успешни и активни сред търговците са били хипермаркетите и хранителните вериги, особено т.нар. дискаунтъри.

Икономическата криза и очакванията за по-ниски доходи на домакинствата привличат все повече клиенти към тези търговци, което продължава да създава търсене на големи като обем търговски площи в населени места с различна големина в цялата страна.

Средните наемни нива в търговските центрове показват признаци на стабилност след договорените през първата половина на годината намаления и отстъпки между собствениците на търговски центрове и наемателите в тях.

Средните наемни нива в София продължават да бъдат значително по-високи в сравнение с останалите градове, поради по-високите доходи на населението и големите обороти, които търговците реализират.