През последните няколко месеца България отново отбелязва успехи в сферите на икономиката, политиката и социалната среда – тенденциия, която виждаме все по-често след присъединяването на страната към ЕС на 1 януари 2007 г., казват от CB Richard Ellis.

Стабилният ръст на БВП и на трудовите възнаграждения, постоянният поток на чужди инвестиции и намаляващата безработица правят страната все по-привлекатлена за инвеститорите.

Подобряващата се икономическа обстановка води до увеличаването на средните заплати и на покупателната способност на населението, а оттам и на търсенето на стоки, което обуславя необходимостта от повече и по-качествени търговски площи.

Това се потвъждава от факта, че около 50% от всички инвестиции в спекулативни проекти през първата половина на 2007 г са били в търговски ценрове, поради очакваната голяма възвращаемост от тези проекти в дългосрочен аспект.

В резултат се наблюдава усилена конкуренция между инвеститори желаещи да закупят малкото останали добри парцели подходящи за конструкция на такива сгради. Вече във всички големи градове на страната има, или са започнали строежи на молове – Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора и т. н.

Въпреки това обаче, можем да кажем, че сравнително младият пазар на качествени търговски площи в страната, все още е далеч зад тези в ЦИЕ по развитие.

През 2007 г на пазара в София се появиха 125 000 кв м нови търговски площи, с което общата такава площ в столицата достигна 650 000 кв м.

След успехите на първите проекти за големи търговски центрове, много инвеститори се заинтересуваха от възможността да развиват такива в София. Очаква се строителството на още десет такива центрове да бъде започнато през следващите няколко години.

Сред най-големите проекти са Акрополис Център, ETC Carrefour, Riofisa Mall, Сердика Център, Bulgaria Mall и др.

В столицата се наблюдава повишено търсене на търговски площи, което кара търговците да се ориентират към пешеходни зони и по-периферните улици.

Сред най-активно търсещите да наемат площи са фирмите за маркови дрехи, банките и мобилните оператори, като всички те имат подчертан интерес към по-качествни обекти.

Сред най-предпочитаните адреси в последно време е улица Граф Игнатиев. Тя бе превърната в пешеходна алея, с което се очаква интерсът на търговците към нея да се засили още повече и да оскъпи наемите.

Високите цени на наемите по централните улици, обаче, карат все повече търговци да се насочат към по-малките улици, пресичащи големи булеварди. Нараства търсенето на магазинни места по по булевардите около центъра - Васил Левски, Христо Ботев, Мария Луиза, Мадрид и др.

В България цените на наемите на търговски площи зависят от качеството им, а не от съотношението търсене/предлагане.

От CB Richard Ellis очакват тази тенденция да се запази и през следващите няколко години. В шопинг центровете в София наемите варират между 25-60 евро на кв м за месец. По големите търговски улици те са в амплитудата 50 -100 евро, като за средно можем да приемем цена 65 евро/кв м за месец.

Печалбата на инвеститорите в търговоски центрове в София е около 7%. По главните търговски улици тя е по-високи – между 7.75% и 8.25%, в зависимост от местоположението и качеството на площите.

В центъра цените продава варират между 2 000 – 5 000 евро на кв м, а цените за квадратен метър на най-добрите обекти достигат 12 000 – 17 000 евро за кв м.

Ако сегментът продължи да разраства с този темп, има опасност да се получи пренасищане на пазара, особено що се отнася до проектите тип мол.

В същото време, много инвеститори започват да се пренасочват към по-малки градове с население под 100 000 души.