Пет задължителни условия за лидерство на пазара на недвижими имоти
“Ако го построиш, те ще дойдат”. Този девиз в продължение на години беше в основата на строежа на добре разположените офиси, магазини и жилищни имоти.
Днес обаче промяната на парадигмата, по-високата инфлация, по-високите лихвени проценти и изменението на климата принуждават инвеститорите и операторите на недвижими имоти да се изправят пред една различна, значително по-сложна реалност - може да го построите, но не е сигурно, че ще дойдат.
Пандемията от COVID-19 преобърна с главата надолу начините, по които светът използва пространствата, като в някои региони посещаемостта на офисите все още е драстично по-ниска, отколкото в предпандемичните години, посочват от McKinsey и дават пример със САЩ, където тя се колебае около 50%.
Още по-трансформиращ от промененото търсене е фактът, че наемателите имат нов набор от нужди, извън тези, които компаниите за недвижими имоти традиционно предоставят.
“Хибридната работа и омниканалните продажби изискват от наемодателите да предоставят креативен физически дизайн, както и иновативни услуги и решения. Наемателите, заемодателите и други заинтересовани страни все повече търсят сгради, съобразени с усилията за борба с изменението на климата", казват анализаторите.
"Усъвършенстването на цифровите технологии играе съществена роля за това участниците в сектора на недвижимите имоти да действат по-бързо, да вземат по-разумни решения, както и да проследяват и анализират начина на използване на пространствата”, казват още от McKinsey.
Едновременно с това инфлацията и несигурността относно посоката на развитие на световната икономика правят жилищата все по-недостъпни за средния потребител, особено с оглед на повишаващите се лихви - тенденция, която се очаква да се запази и през тази година.
В този напрегнат момент участниците в пазара на недвижими имоти трябва да променят начина си на мислене, акцентират от McKinsey и извеждат пет императива, които компаниите за недвижими имоти трябва да имат предвид, за да успеят в променената среда.
Създавайте решения за клиенти, а не за физически пространства
Тъй като много компании в глобален мащаб намаляват броя на офис площите, които притежават или наемат, конкуренцията за привличане на наематели се изостря. През последните три години в Съединените щати и Обединеното кралство, например, са се освободили нетно 125 млн. кв. м. офис площи, като в рамките на три години освободените са повече от новонаетите.
Този конкурентен натиск означава, че собствениците и операторите на недвижими имоти трябва да преосмислят стратегията си.
“Вече не е достатъчно да се предложат четири стени. Водещите играчи на пазара ще помогнат на наемателите си да създадат възможно най-удобни работни места, например. Това означава партньорство с работодатели, за да стане ясно как точно техните служители искат да използват пространствата”, посочват от McKInsey.
Работодатели губят търпение заради празните бюра в офисаВсе повече мениджъри искат от служителите си да работят в офиса
Изпреварваща стратегия
Прогнозирането на бъдещето на индустриите, вкусовете за проектиране или поведението на наемателите винаги е било сред най-трудните задачи на компаниите за недвижими имоти. Но днес разширяващите се граници и нарастващото разнообразие от варианти повишава допълнително трудността на това начинание. В същото време бързо променящото се поведение на потребителите прави ситуацията значително по-малко предсказуема.
“Най-добре представящите се предприемачи могат целенасочено да създават екосистеми от наематели, които надхвърлят привличането на един водещ клиент. Добре проектираните клъстери имат потенциала да привлекат т.нар. "котва" - голяма компания, и "бързи последователи", които се възползват от това, че ще бъдат близо до нея. Нашият анализ показва, че играчите, които успешно създават екосистеми, основани на начина, по който хората ще искат да използват пространствата след пет години, ще бъдат възнаградени”, обясняват от консултантската агенция.
Имотният пазар през 2023 г. – умерен оптимизъм и умерени цениЛеко охлаждане на имотния пазар – това очакват брокери след бурната 2022 г., когато секторът устоя на редица стресове – война, инфлация и покачване на лихвените нива Устойчивостта като възможност
Мерките, свързани с околната среда, социалната сфера и устойчивостта, се превърнаха от пожелателни в почти задължителни през последните години, а сега еволюират в инструменти за създаване на стойност.
“Участниците в сектора на недвижимите имоти могат да адресират проблемите, свързани с устойчивото развитие, по три начина - като анализират съществуващите си портфейли от гледна точка на устойчивостта; като декарбонизират съществуващите сгради; и като изградят нови бизнеси, свързани със зелената трансформация. Всеки от тези подходи изисква най-съвременни цифрови и аналитични инструменти”, посочват от McKinsey, като акцентират, че изменението на климата предизвиква “фундаментални сътресения в сектора на недвижимите имоти”.
Без бетон и тухли: Сградите на бъдещето ще са сглобяемиВ настоящето все повече хора търсят начини да рециклират хартията, пластмасата и алуминия, който ползват в ежедневието си. Занапред това може да се случва дори със сградите
Внедряване на цифровите технологии навсякъде
Някога недвижимите имоти бяха индустрия, която изоставаше с години по отношение на цифровите възможности, но в последните години наваксва. Следващата фаза на нейната цифрова трансформация изисква подобрено управление на промените и принципно нови модели за правене на бизнес. Както и инвестиции в нови типове таланти, включително разработчици, инженери и специалисти по данни, които да изграждат, поддържат и подобряват инструментите, нужни за този преход.
От McKinsey съветват: “Участниците, които използват нетрадиционни данни и усъвършенствани анализи за оценка на имоти и договаряне на наеми, често могат да действат по-бързо и уверено, да печелят повече сделки и да плащат оптималната цена. Усъвършенстваните анализи могат както да потвърдят вече натрупани знания, така и да доведат до нови прозрения”.
2023 г. може да бележи голямото завръщане в офисаЗа работодателите моделът, който избират, ще определи тяхната привлекателност за служителите, особено за по-младите поколения Фокус върху оперативната ефективност
Производствените разходи - включително разходите за труд, материали и финансиране на сделки, нарастват бързо. В същото време инфлацията чупи десетилетни рекорди, което на свой ред води до епизодични увеличения на наемите в търговските имоти. Затова, за да са в крак с променящата се икономика, собствениците и мениджърите в сферата трябва да действат както по отношение на разходите и приходите си, така и в посока оперативната си ефективност.
“Бързите промени в поведението и начина на мислене на потребителите се обединяват с настоящите икономически условия, за да стартират нова ера на промени на пазара на недвижими имоти. Онези, които приемат предизвикателствата, мислейки какво изисква пазарът, какви технологии са необходими и как да използват по най-добрия начин новите типове таланти, ще се позиционират успешно. Тези, които не успеят да се адаптират, ще изостанат”, обобщават в заключение от McKinsey.