Как успешно се менъджира един медицински център - отговорът ще получим от доктор Кристиана Кръстева, управител на медицински център МедКрос.

Доктор Кръстева, медицински център МедКрос съществува малко повече от година, а вече можете да се похвалите с над 8 000 пациента. Това е един успешен старт, как успяхте да го постигнете?

Първо сме осигурили различни пътища за достъп на нашите пациенти. Това, което направихме, веднага след като открихме центъра, е да сключим договор с Националната здравно-осигурителна каса, с по-голямата част от фондовете за допълнително, доброволно и здравно осигуряване, да осигурим атрактивен и адекватен ценоразпис за платени услуги.

Дали сме всички възможности пациентите да имат достъп до нас, както през сайта, където има опция за онлайн записване, така и по телефон.

Имаме гъвкаво работно време, като целта е изцяло да отворим центъра и в събота – с повече специалисти. Голяма част от нашите потенциални клиенти предпочитат да посещават лекарите в извънработно време. Не всички са в състояние на спешност и затова в извънработно време прегледите протичат по-спокойно.

Също така сме осигурили голям брой специалисти. Освен масовите специалности като ендокринолог, гинеколог, вътрешни болести, очни болести, имаме и рядко срещани специалности, като съдов хирург, алерголог, плумолог. Това създава условия добре да се завърши клиничният процес в медицинския център.

Имаме и доста млади специалист. Акушеро-гинекологията ни е много силно развито звено, като включва водещите специалисти, които се занимават с майчино здравеопазване. Също така изцяло работим по Здравна каса.

Майчиното здравеопазване е сериозен момент в извънболничната помощ. В момента разработваме „Алманах на бременната“. Той ще запознава пациентите с всички услуги, които се покриват по здравна каса и всички допълнения, които са пожелателни.

Това е един двустранен процес на контрол на протичане на самата бременност. Предлагаме и доста допълнителни опции като фетална морфология, например, което е много важно за проследяване на бременността.

Направили сме уникално медицинско досие, което не знам дали го има на друго място. Нашите пациенти, освен че имат онлайн възможност за достъп и проследяване на резултатите си, могат да проследят абсолютно всички прегледи в нашия медицински център след регистрация в сайта ни.

При вас се провеждат фирмени профилакти и индивидуални профилактични програми. На тази база, считате ли, че българинът стана по-загрижен към здравословното си състояние?

Аз от десет години се занимавам с организацията на профилактики. През тази година ми прави много силно впечатление, че работодателите все повече осъзнават, че тази грижа е необходима, защото те печелят, когато организират масова фирмена профилактика.

Много по-малко служители отсъстват от работа. Самите служители променят своето отношение към нея, когато профилактиката се извърши качествено. При почти 95% от фирмите забелязвам, че когато има яснота за това, че процесът преминава без чакане и без обремяняване, интересът става много голям.

Профилактиката има голямо значение за откриване на заболявания в ранна фаза. Неслучайно и министерството напоследък все повече говори за обръщане на тенденцията при здравеопазването към превенция и профилактика, а не към лечение на крайните заболявания.

Както провеждаме масови профилактични прегледи, така предлагаме и индивидуални пакети за профилактика. Пакетите, които сме направили, са по възраст и по пол. Взели сме като стандарт скрининга в световен мащаб за рисковете, които са за дадената възраст и по пол.

В момента пускаме като услуга индивидуален профилактичен пакет на личността, вече съобразен с индивидуалните вредни навици и фамилна обременост. Идеята е да се създаде дори абонамент, което ще е ново и различно.

Оказва се, че до профилактиката имат достъп само големите корпоративни фирми с по-сериозно европейско участие. От там възникна идеята да се направи профилактичен пакет и за дребния потребител и качествената профилактика да е достъпна и за него.

Вие сте управител на центъра, освен това обаче преглеждате пациенти всеки ден. Смятате ли, че това се крие зад успеха на една добре менажирана болница или медицинско заведение?

Определено обичам да съм лекар и да работя като лекар. Това винаги много ми е харесвало и съм го правила с голямо желание. Няма как успешно да ръководиш и управляваш заведението, ако си на дистанция и ако не си вътре в самия процес.

Трябва ежедневно да си до своите колеги, да се сблъскваш с проблемите, които възникват. За да се ръководи успешно, трябва да се прохожда по един и същ начин пътят от влизането на пациента в клиниката, през регистратурата, вземането на кръв и всички останали процеси.