През уикенда Уорън Бъфет публикува своето годишно писмо до акционерите на Berkshire Hathaway.

Акцентът там е, че Оракула от Омаха, както често наричат легендарния инвеститор, признава, че намирането на компании за придобиване на "разумна цена" се е превърнало в предизвикателство и това е основната причина Berkshire да разполага със 116 млрд. долара в кеш и държавни облигации, които носят ниска доходност.

Какво може да се купи с тази внушителна сума?

Berkshire Hathaway, в лицето на Бъфет и Чарли Мънгър, никога не се е притеснявал да прави големи сделки. Тук можем да включим Geico, Burlington Northern, Duracell, Precision Castparts и др. Коя обаче може да е следващата голяма компания в портфейла на Berkshire?

Със 116 млрд. долара под ръка и без дори да добавим възможността за дълг, екипът на Berkshire може да си позволи да похарчи доста големи суми. Ето и три възможности пред тях, представени от Thestreet.

Apple

Днес инвестицията в технологичната компания се оценява на около 28.2 млрд. долара. Това я прави втората в портфейла на Berkshire, като пред нея е единствено Wells Fargo (29.2 млрд. долара). Не, тук не става въпрос за закупуването на цялата компания, но поне за увеличение на дела в нея.

Ако пресметнем, че цялата сума (116 млрд. долара) бъде инвестирана в Apple, това би означавало, че Бъфет ще притежава акции на стойност, близка до 150 млрд. долара в технологичната компания.

Това обаче ще е около 15% от капитала й, а големите инвеститори избягват да инвестират повече от 10% в едно дружество, главно заради препоръки от страна на Щатската комисия по ценни книжа и борси.

При това положение, една евентуална инвестиция от около 60 млрд. долара в Apple може да доведе дела на Berkshire до границата от 10 на сто.

Авиокомпаниите

Това беше сектор, който дълги години Бъфет избягваше. Ниските цени на петрола, съответно на горивата, обаче го направиха високопечеливш, а Berkshire се възползва по невероятен начин от този факт, като закупи дялове в Delta Air Lines, American Airlines Group, United Continental Holdings и Southwest Airlines.

Любопитно е да отбележим, че съвпупната пазарна оценка на четири компании днес е 120 млрд. долара, или иначе казано - Бъфет може да си позволи да ги купи в пакет, като използва и малък заем.

Това обаче не би имало голям смисъл, но пък инвестиция от порядъка на 50 млрд. долара в този сектор не е изключена. Все пак хората няма да спрат да пътуват със самолет, нали?

General Electric

Да, знаем. Днес компанията струва около 123 млрд. долара спрямо близо 300 млрд. долара за преди 18 месеца. Но Бъфет е доказал, че обича подобни възможности, а пък и на новия изпълнителен директор на компанията Джон Фланери се възлагат големи надежди.

Нека само припомним, че в годините на световната икономическа криза Бъфет бе един от малкото, които помогнаха с финансирането на закъсалите банки. А това, както вече сме ви информирали, му донесе милиарди долари печалби.

Дори и да закупи 50% от компанията, това би означавало около 61 млрд. долара, без да смятаме премията, на която би придобил този пакет. Или иначе казано, Berkshire ще продължи да разполага с огромни по размери свободни средства, които да очакват следващата правилна инвестиция.