Бъдеще без работници: Никой не иска да става водопроводчик и това е проблем
Недостигът на работна ръка в определени сектори отдавна е сериозен проблем, но с времето той се задълбочава все повече.
В строителния бранш на пазара на труда зад Океана има недостиг на над 500 000 работници. Вероятно това е само върха на айсберга, пише Fastcompany.
Недостигът на кадри за механична работа категорично доказва, че младото поколение Z няма никакъв интерес към тези професии и възможностите за кариера точно в момента, когато има най-голяма нужда от тях.
Специалистите в различните занаяти са търсени и имат възможност да печелят добри възнаграждения. При толкова много предимства обаче, защо има недостиг?
За да разбере отговора на този въпрос, платформата Jobber прави проучване сред поколението Z. Анкетирани са 1000 души на възраст между 18 и 20 години в САЩ.
Забележителните 74% от тях твърдят, че има стигма, свързана с професионалната кариера. Това не е нещо ново и за съжаление, не е изненадващо.
Много хора смятат, че работата на сините якички е по някакъв начин "по-малко престижна" от тази на белите. Тази погрешна стигма е нелепа и излага на риск бъдещето на домовете и икономиката ни, отбелязва Fastcompany.
Кой например ще поддържа системите за отопление, вентилация и климатизация, водопроводни и електрически инсталации, когато днешните работници се пенсионират?
Какво ще се случи, когато малките предприятия - толкова важни за една икономика, престанат да съществуват?
Ето какви са основните изводи в проучването, които биха могли да предложат решение на проблема.
Първата отговорност идва от родителите
Родителите играят голяма роля в утвърждаването на тази стигма и оказват силно влияние върху децата си да учат в традиционен четиригодишен колеж.
79% от участниците в проучването казват, че родителите им искат те да продължат образованието си в колеж след гимназията, докато само 5% казват същото за професионално училище.
Ролята на училището
Добрата новина е, че има признаци, че нещата се променят и че това, което завършващите гимназия си представят за своята кариера, се различава от идеалите на техните родители.
75% от анкетираните казват, че се интересуват от изучаване на занаятчийски професии, които предлагат платено обучение на работното място за млади служители.
Поколението Z подценява потенциала за печалба
Липсва разбиране на потенциала за печалба в определени професии.
Мнозинството от респондентите не вярват, че фирмите за поддръжка, озеленяване, почистване на жилища и водопроводни услуги могат да реализират сериозни приходи.
Според данните на Jobber за над 200 000 професионалисти в сферата на услугите обаче, 60% от компаниите за поддръжка и 65% за озеленяване в САЩ постигат приходи от 1 млн. долара годишно.
Независимо дали го осъзнават, бизнесът с услуги по домовете предоставя предприемачески възможности, които поколението Z търси.
Същевременно, 41% от анкетираните се интересуват най-много от започването на бизнес, който не изисква специално обучение или има ниски първоначални разходи. Почистването на жилища и поддържането на тревни площи са примери за професии в областта на домашните услуги с ниски критерии за навлизане, подчертават от Fastcompany.
Поколението Z иска стабилност и защита от конкуренцията на AI
Поколението Z е наясно с потенциала на изкуствения интелект да автоматизира редица професии.
Сигурността на работното място е определена от респондентите като най-важния фактор за избор на професия.
Когато разглеждат AI, 56 % от анкетираните смятат, че работните места със "сини якички" имат по-голяма сигурност, отколкото тези с "бели якички" на бюро пред лаптоп.
От жизненоважно значение за следващото поколение е променим представата му за кариерата в индустрията на механичните дейности на ръка. Кариерата в сферата на поддръжка на дома, водопроводни услуги, почистване, озеленяване и много други, е интелигентен ход към успешно и сигурно бъдеще, категорични са от Jobber.
Заедно можем да насърчим цяло ново поколение предприемачи да излязат извън стереотипите и да построят бъдещето със собствените си ръце, допълват авторите на проучването.