Детската компютърна игра, която се превърна в бизнес за 30 млрд. долара
Итън Гавронски е на 10-годишна възраст, когато открива игрите на Roblox.
Те му помагат да се социализира с други деца и да развива въображението си.
Днес той е на 20 години и разработва собствена Roblox игра, която той и приятелката му превръщат в своя професия.
Само за последния месец те са изкарали 49 000 долара от играта Bad Business. Приходите идват от продажба на дигитални артикули, като облекла и оръжия за играчите, пише CNBC.
Итън и Ел не са единствените, които се занимават с този бизнес. Bad Business е само една от хилядите игри в платформата на Roblox, създадени от потребителите. Компанията ще осъществи своето IPO в сряда (10 март), като се очаква да достигне пазарна капитализация от близо 30 милиарда долара, пише CNBC.
Приложението на Roblox е сред най-популярните в магазините на Apple и Google. То позволява на разработчиците да създават собствено съдържание, без да са им необходими задълбочени познания в областта на програмирането. В замяна на техния труд, те получават по 30% от приходите от виртуални продажби в платформата.
Миналата година компанията е платила на външни разработчици 328.7 милиона долара, като ръстът спрямо 2019 г. е близо три пъти. Той надвишава значително ръста на общите ѝ продажби, който е 82%, до 923.9 милиона долара.
Разработчиците, които са получили по над 10 000 долара (деноминирани по курса на дигиталната валута Robux), са 1 250, а тези с постъпления от по над 100 000 долара годишно са около 300.
"За много хора това, което са практикували като хоби, се превръща в професия. Това е и основата, върху която се създават изключително креативни студиа, започнали дейността си именно в нашата платформа", казва изпълнителният директор на Roblox Дейвид Бажучки, който основава компанията през 2004 година.
По време на карантината, наложена заради пандемията от COVID-19, в платформата на Roblox се включват много нови играчи. Децата, които нямат възможност да посещават училище и да играят на живо със своите приятели, прекарват повече време пред дигиталните устройства.
Игрите на Roblox им позволяват да общуват със свои връстници, да участват в различни предизвикателства, да посещават виртуални увеселителни паркове, концерти и др.
Броят на активните потребители на платформата нараства с 85% през 2020 година и достига 32.6 милиона души. А часовете, които те са прекарали с приложението, се удвояват до общо 30.6 милиарда за цялата 2020 година.
Този прилив на нови играчи и разработчици се оказва и предизвикателство за компанията, тъй като води и до увеличаване на злоупотребите, измамите и разпространението на нежелана информация, или т. нар. "спам".
(
Някои от тях обещават на играчите различни "бонуси" или ги пренасочват към външни сайтове. Много от потребителите на Roblox са деца, които с готовност харчат парите на своите родители и затова опасността от подобни измами е висока.
Точно по тази причина едно от най-големите пера в разходите на компанията е поддръжката на инфраструктурата и системите за сигурност. Миналата година по него са похарчени 264.2 милиона долара, или с 62% повече, в сравнение с 2019 г.
Александър Хикс е един от разработчиците на ролевата игра Robloxian High School, в която участниците посещават виртуално училище и участват в различни занимания. По думите му през последната година наистина се забелязва ръст в опитите за измами и разпространението на спам, но в същото време компанията е успяла бързо да възстанови реда в патформата.
Хикс е един от разработчиците, които разчитат на сериозни приходи от своите продукти в Roblox. Неговото студио Red Manta през 2020 година успява да удвои постъпленията си до над 2 милиона долара.
Освен Robloxian High School, то поддържа и екшън играта World // Zero, в която децата могат да си сътрудничат, за да се борят с различни чудовища. В момента за Red Manta работят 10 души от САЩ и Канада. Освен с поддръжката на двете игри, те се занимават и с разработката на следващите заглавия в каталога на компанията.
Засега разработчиците печелят основно от продажбите на виртуални предмети в играта. Освен това в Roblox вече има и платен абонамент, който дава право на безплатни количества Robux всеки месец.
Очаква се в близко бъдеще Roblox да предложи на разработчиците си и нов източник на приходи от реклама. Компании, като Warner Bros., Netflix и Marvel, ще могат да рекламират продуктите си във виртуалните пространства в игрите.
Засега технологията е в процес на тестове и все още не генерира реални приходи, но според бившия продуктов мениджър на Facebook и основател на компанията Bloxbiz Сам Дроздов рекламният пазар в игрите крие огромен потенциал.
Неговата компания се занимава именно с проекти, които ще дадат възможност на рекламодателите да публикуват своите послания на билбордове, плакати и 3D холограми вътре в самите игри.
По думите му едно от най-големите предизвикателства е точното таргетиране на аудиторията. Някои компании, например, могат да поискат да избягват игрите с насилие и да се насочат към тези, които включват хранителни продукти.
Според Дроздов рекламите ще са най-интересни за разработчиците, чиито игри са популярни, но все още не им носят достатъчно приходи, за да ги превърнат в своя основна професия. С помощта на рекламата обаче възвръщаемостта им може да се повиши значително.