През юни тази година в Oбeдинeнoтo ĸpaлcтвo cтapтиpa шecтмeceчeн пpoбeн пepиoд нa чeтиpиднeвнa paбoтнa ceдмицa. Над 70 бpитaнcĸи ĸoмпaнии се включиха в пилoтния пpoeĸт, пpи ĸoйтo cлyжитeлитe, paбoтeщи c eдин дeн пo-мaлĸo в ceдмицaтa, не пoлyчaвaт пo-ниcĸo възнaгpaждeниe. От тяx ce иска дa пoддъpжaт 100% пpoизвoдитeлнocт през 80% oт paбoтнoтo cи вpeмe. Сега, в средата на тестовия период, много от участващите компании казват, че това е било от полза както за бизнеса, така и за служителите, съобщава Business Insider. Изданието цитира данни на организацията с нестопанска цел 4 Day Week Global, която оглавява процеса и следи как се развива той чрез проучване в средата на пробния период. 88% от респондентите казват, че пилотният проект върви „добре“, а 86%, че вероятно ще обмислят запазването на този график след края на пробния период, показват данните на 4 Day Week Global. В тях са обобщени отговорите на 41 от 70-те участващи компании в експеримента с 4-дневната работна седмица. Що се отнася до опасенията за потенциалния спад в продуктивността на работниците, 46% от респондентите казват, че производителността на компанията им остава „около същото ниво“, други 34% казват, че „леко се е подобрила“, и 15% съобщават, че се е „подобрила значително“. Клеър Даниелс, главен изпълнителен директор на Trio Media, една от участващите в пилотния проект компании, казва: „Досегашният опит с 4-дневната работна седмица беше изключително успешен за нас. Производителността остана висока, наред с повишено благосъстояние за екипа и постигане на 44% по-добри финансови резултати." Компаниите също така са били помолени да докладват как е преминал преходът към четиридневна работна седмица по скала от 1 (изключително предизвикателно) до 5 (изключително плавно). 29% от респондентите са избрали 5, 49% са избрали 4, а 20% - 3. „В началото не беше като разходка в парка, но никоя голяма промяна не е“, каза Ники Ръсел, управляващ директор на Waterwise. „Сега със сигурност всички обичаме допълнителния ден извън офиса и се връщаме презаредени“, добавя той. Има ли нещо по-добро за служителите от 4-дневната работна седмица? Поддръжниците на модела често цитират четиригодишно проучване в Исландия, което установява - изненада! - че хората са по-щастливи и по-продуктивни, когато работят четири до пет часа по-малко на седмица за същото заплащане. Често се цитира и проучването на Microsoft Japan от 2019 г., което показва, че по време на експеримента с 4-дневна работна седмица приходите от продажби на служител в компанията са скочили с 40% спрямо същия период година по-рано. Доказателствата обаче не винаги са положителни, пише Зоуи Харт за Fast Company. Проучване в Нова Зеландия установява, че 4-дневната седмица води до по-интензивни работни дни и засилва натиска от мениджмънта за измерване и наблюдение на ефективността. От други пробни програми в Шотландия, Ирландия, Испания и в много компании по света няма много значими доказателства, че съкращаването на работната седмица може да елиминира състояния като прегарянето. То важи за около един на всеки четирима работници според McKinsey. Четиридневната работна седмица е просто временно решение на много сложни проблеми, коментира Харт. Това, за което хората копнеят основно, е повече гъвкавост и подкрепа на работното място, за да се справят с проблемите, водещи до прегарянето. Мисленето за четиридневната седмица се основава на остаряла представа, че хората са 100% вкопчени в работата си по осем часа на ден и изключени през останалото време. Работният режим обаче просто вече не е същият. Пандемията накара много служители да изследват нови модели за работа, за да разберат какво им носи стойност в живота. Компаниите ще изостанат в способността си да наемат и задържат ценни кадри, ако останат вкоренени в остарели структури, коментира Харт. В проучването Freelance Forward, посветено на независимата работна сила в САЩ, Fast Company преброява 59 милиона американци, които са работили на свободна практика през последните 12 месеца. Осем от десет казват, че гъвкавостта на графика е основната причина да работят като фрийлансъри. Как обаче се постига истинска гъвкавост в корпоративна среда? С ясни очаквания и приоритети на първо място. В гъвкавата работна среда всеки разбира очакваните от него резултати и има автономията да управлява времето си по най-добрия за него начин - стига да постига целите си, пише Зоуи Харт. За да се случи това, мениджърите трябва да създадат пространство за откровени разговори за конфликтите между работата и личния живот. Колкото по-добре разбираме причините, поради които хората са някъде другаде, а не непрекъснато в офиса, толкова по-добре за бизнеса. За да привлекат и задържат големи таланти и да им осигурят пълноценен работен опит, бизнес лидерите трябва да възприемат по-широки концепции за гъвкавост, прозрачност и доверие. Това са ценности, които, приложени на практика, правят необходимостта от четиридневна работна седмица неуместна. Ако поставите ясни очаквания чрез автентична комуникация, както и правилни стимули и стабилни инструменти за продуктивност, ще дадете свобода на екипите си да показват най-доброто от себе си в постигането на резултатите. Така печелят не само двете страни – служители и компания. Но и тези, които обичаме и ценим извън работата си.