Съвет от ФБР: Как общуват хората с висока емоционална интелигентност
Терминът „емоциална интелигентност“ е доста популярен в последните десетилетия. Зад него могат да се крият много черти и качества, но в най-общи линии това е способността на един човек да разбира себе си, както и да може да разчита емоциите на другите. Оттам да се досеща за мотивите зад действията им и да знае как би могъл да ги накара да направят едно или друго.
Високата емоционална интелигентност се смята за положително качество, особено за онези, на които често им се налага да общуват с различни хора или са на ръководни позиции.
В своята книга „Скритият гений“ писателката от български произход Павлина Маринова Помплиано разсъждава върху това как се държат хората, които имат висока емоционална интелигентност.
В материал за CNBC тя разказва, че един от тези, които са я впечатлили много, е бившият агент на ФБР Крис Вос. Тайната, според Вос, е да знаеш как да слушаш и тълкуваш намеренията на другите. Той работи за службата в продължение на 14 години, занимава се със заплетени случаи и освен това е специалист по преговори с престъпници. През 1993 г. например той един от преговарящите с двама мъже, взели трима заложници в банката „Чейс Манхатън“ в Бруклин.
От позицията на човек, на когото често му се е налагало на база на оскъдна информация и в екстремна ситуация да разгадава хората отсреща, той описва три техники, които прилагат притежаващите висока емиционална интелигентност.
Психолог от най-щастливата страна обяснява смисъла на живота с 3 думиФранк Мартела има кратък отговор на въпроса „Какъв е смисълът на живота?“
1. Говорят успокояващо
По време на преговорите през 1993 г. Вос използва техника, която напомня на поведението на радиоводещ. В какво се изразява тя? Спокоен и декларативен и глас, с височина на тона, който се понижава в края на изречение или фраза, за да предаде чувство за сигурност и авторитет.
Този тон предизвиква неврохимична реакция в мозъка, която успокоява слушащия и създава неволното усещане, че е в безопасност.
„Ако говорите с плавен, успокояващ глас, всъщност можете да успокоите и себе си“, казва Вос.
9 фрази, които ви правят по-уверениХарвардският психолог д-р Кортни С. Уорън и нейните градивни съвети за придобиване на по-голяма емоционална стабилност в ежедневието
2. Повтарят чутото като въпроси
Това е т.нар. огледално поведение, за което се смята, че кара отсрещния човек неволно да симпатизира. При визуален контакт то може да се постигне и с жестове – например събеседникът скръства ръце, вие също, докосва лицето си, правите го и вие.
Когато разговорът е по телефона обаче е по-различно. Тогава се използва повтарянето на ключови думи от неговата реч. През 1993 г. един от похитителите в банката му заявява: „Имах много тежък ден, подложен съм на голям стрес“. На това Вос отвръща: „Подложен си на стрес?“.
Иначе казано – когато човекът отсреща описва емоционалното си състояние, е добре да се включите, питайки го за повече подробности. Така разговорът винаги може да бъде продължен. А комуникацията е ключова при всякакви преговори.
Преговорите за заложници са лесни. За увеличение на заплатата – не толковаБивш полицай дава съвети как да водим успешни преговори 3. Етикетират емоциите на събеседника
Вос казал на втория банков обирджия: "Не беше по твоя вина, нали?" и "Съжаляваш, че това се случи, нали?".
Целта е да го убеди, че е на негова страна. И да го накара да повярва, че просто е попаднал в неприятна ситуация, от която обаче има изход.
Етикетирането се използва за вербално идентифициране и назоваване на емоциите на другия. Но е добре да не се дават крайни оценки. Идеята е по-скоро да се прави под формата на въпрос. Например: „Изглеждаш малко напрегнат. Добре ли си?“. Или: "Изглежда, че си недоволен от това как са се развили нещата".
Високата емоционална интелигентност изисква с стратегическо слушане
Вос е успял да накара банковите обирджии да се предадат и да освободи заложниците, защото е направил нещо, което повечето от нас вероятно не биха направили в разгара на конфликт под високо напрежение: той е слушал.
За да сте успешни в такива разговори, никога не бива да пропускате какво ви казва човекът отсреща. Неадекватните коментари, оценки, грубостта почти задължително водят до неуспех.
Отвличане и преговори за освобождаване на заложници наистина е необичайна ситуация. Но посочените техники за справяне с нея могат да се използват и в ежедневието. Все пак винаги е по-добре конфликтът с колега, приятел и партньор да се разреши без крясъци и обиди.