В серия от военни учения в моретата и небето около Тайван миналия месец Китай разположи някои от най-новите си ударни самолети, военни кораби и ракетни сили. Въпреки това едно от най-заплашителните оръжия, използвани в тренировките, беше актуализирана версия на бомбардировач, който за първи път се вдига в небето в началото на Студената война.

Подобно на Америка, която все още разчита на модернизирани версии на B-52, бомбардировач от същата епоха, Китай успешно модернизира своя реактивен H-6, за да продължи да лети и през 21-ви век.

Тези бомбардировачи бяха показани в контролираните от държавата китайски медии, излитащи за мисии, предназначени да сплашат Тайван като част от ученията. Наречени от китайската армия Joint-Sword 2024B, маневрите бяха „строго предупреждение“ за острова, търсещ независимост.

Министерството на националната отбрана на Тайван съобщи, че 153 китайски военни самолета, 14 военноморски кораба и 12 други плавателни средства са били засечени около острова за период от 25 часа след началото на учението на 14 октомври. 111 от самолетите преминаха средната линия на Тайванския пролив и навлязоха в зоната за идентификация на противовъздушната отбрана (ADIZ) на острова.

Министерството на отбраната на Тайван коментира пред Reuters, че "три групи от по три самолета H-6" са били засечени да оперират във въздушното пространство на острова по време на военното учение, като две от тях са провели „симулирани тренировки за атака“.

Някои модернизирани версии на китайския бомбардировач H-6 вече са способни да изстрелват балистични ракети, въоръжени с ядрени бойни глави, докато други могат да носят множество противокорабни и наземни ракети с голям обсег, според военни анализатори и доклади на Пентагона. Някои версии могат да се зареждат с гориво по време на полет, което им позволява да излитат от континенталната част на Китай и да нанасят удари по цели дълбоко в Западния Тихи океан, където САЩ имат големи бази на Гуам и на други места.

Сериозна заплаха

За разлика от Америка, която спря производството на B-52 през 1962 г., Китай продължи това на двумоторния H-6 в завод в централната част на страната. Но Томас Шугарт, бивш офицер от подводницата на ВМС на САЩ и експерт по китайската армия, смята, че то може да се е забавило или да е било спряно наскоро. Той изчислява, че китайските военновъздушни сили сега разполагат с около 230 от тези бомбардировачи.

H-6 произлиза от бомбардировача „Туполев Ту-16”, който Съветският съюз въведе в експлоатация в началото на 50-те години на миналия век и получи кодовото име на НАТО Badger. Китай започва да произвежда тези самолети по лиценз в края на 50-те години, според експерти от китайската армия.

Тайванските и японските военни съобщават, че през последните години бомбардировачи H-6 често са прелитали близо до тяхното въздушно пространство. Те също така се изпращат на полети над Южнокитайско море, където Пекин претендира за обширни зони на спорна територия. В случай на конфликт тези бомбардировачи биха представлявали сериозна заплаха за корабите и целите на сушата, според военни експерти на САЩ и Тайван.

Шугарт казва, че китайската военна доктрина за кампании за десантиране на острови, като нахлуване в Тайван, призовава за удари срещу щабове, комуникационни съоръжения, логистични центрове и други ключови цели, заедно с нападения срещу летища, пристанища и кораби в морето.

„Бих очаквал H-6 да участват във всички тези видове операции“, посочва той пред Reuters. „Тези атаки вероятно ще бъдат координирани с ракетни удари, без предупреждение, които биха ограничили противовъздушната отбрана и биха хванали противниковите самолети на земята".

По думите му тези тактически удари биха могли да бъдат нанесени именно с крилати ракети, изстреляни от бомбардировачи H-6.

Официалните медии на Китай в средата на септември предоставиха известна представа за ролята, която H-6 може да играе в сблъсък край китайския бряг. Държавната телевизия CCTV показа кадри на един от тези бомбардировачи, летящ в учение с изтребители и дрон за наблюдение WZ-7 с голям обсег. Дронът прониква през противовъздушната отбрана на потенциален противник, идентифицира целта и предава тази информация на H-6. Бомбардировачът изстрелва противокорабна ракета.

Експертите казват, че САЩ трябва да се опитат да неутрализират бомбардировачите H-6, докато те все още са на земята.

„Всеки военен план със здрав разум би ударил тези самолети, преди да успеят да излетят“, казва Дейвид Дептула, декан на базирания във Вашингтон Mitchell Institute for Aerospace Studies и пенсиониран генерал-лейтенант от военновъздушните сили на САЩ.

В показания пред Комисията за преглед на икономиката и сигурността на САЩ през март Шугарт казва, че възможностите на китайските H-6 са се разширили и тези самолети вече имат подобрени корпуси, технология, двигатели и оръжия за голям обсег.

Докато редовно изпраща H-6 на мисии край китайския бряг, Пекин сега разполага тези самолети по същия начин, по който ВВС на САЩ използват патрули на дълги разстояния на B-52 и другите си бомбардировачи, за да сигнализират за способността на Америка да нанася удари по далечни цели.

На 24 юли американски и канадски изтребители прехванаха съвместен патрул от два китайски H-6 и два руски бомбардировача Ту-95 близо до Аляска, според изявление на Северноамериканското командване за въздушно-космическа отбрана на САЩ (NORAD). Въпреки че руснаците извършват редовни патрули в този район, това е първият път, когато китайски бомбардировачи са прелетели близо до континенталната част на САЩ. Тази операция разкрива нарастващата мощ и увереност на китайската армия, според бивши офицери от американските военновъздушни сили.

Говорител на Министерството на националната отбрана на Китай, старши полковник Джан Сяоганг, каза на пресконференция по това време, че съвместният патрул е трябвало да тества и подобри координацията между китайските и руските военновъздушни сили.