Z и милениалите са най-лесни за онлайн измами през Черния петък
"Ловците" на изгодни покупки трябва да пазаруват с повишено внимание по време на Черния петък тази година.
Нов доклад на Lloyds Bank посочва, че измамите при онлайн пазаруване са се увеличили с една пета в сравнение със същия период на ноември и декември миналата година.
Нарастването на онлайн пазаруването, особено след пандемията, доведе и до ръст на престъпниците, които подвеждат хората да плащат за несъществуващи стоки и услуги.
В доклада се посочва, че повече от 70 % от измамите при пазаруване са започнали в платформите Facebook Marketplace и Instagram.
Най-предразположените да станат жертви са хората на възраст между 25 и 35 години, които попадат в групите на поколението Z и милениалите, сочи анализът.
Купувачите често биват примамвани с намалени цени или труднодостъпни артикули, а след това са помолени да извършат онлайн плащане чрез банков превод, който осигурява по-малка защита на потребителите, съобщава The Independent.
Някои стоки са предпочитани сред измамниците, като на първите места в списъка са iPhone, Nike и Lego.
Най-популярните стоки, присъстващи във фалшиви обяви или публикации, включват:
- Iphone
- Airwraps на Dyson
- Маратонки Nike
- Ботуши Ugg
- PlayStation 5
- Nintendo Switch
- Комплекти Lego
- Дронове
"Измамите при онлайн пазаруване са с най-различни форми и размери, но по-голямата част от тях започват с артикули, рекламирани в социалните медии, където за измамниците е твърде лесно да използват фалшиви профили и да изброяват несъществуващи артикули", казва Лиз Зиглер, отговорник за предотвратяване на измами в Lloyds Bank.
"Когато пазарувате онлайн, най-добрият начин да останете в безопасност е да купувате от доверен търговец на дребно и винаги да плащате с карта, за да сте максимално защитени. Ако не ви е предоставена опция да направите тези неща, това трябва да е голям червен флаг, че сте на път да бъдете измамени."
Отделно проучване на Lloyds Bank, проведено сред над 2000 пълнолетни граждани на Обединеното кралство, установи, че почти половината (49%) признават, че не се доверяват на компаниите в социалните медии, когато пазаруват в тези платформи.
Въпреки това 70% от хората смятат, че отговорността за предотвратяване трябва да бъде поверена на самите социални медии. Само 14% заявяват, че това е отговорност на лицето, което извършва покупката. Това може да обясни защо шест от десет души казват, че никога не купуват нищо от социалните медии.