Z се интересуват повече от всяко поколение от парите на половинката си
Всички сме чували стария рефрен „Важно е какви сме отвътре“. Мъдър съвет, който обаче мнозина допълват с циничното: „Важно е какво има в портфейла ни.“
Ако попитате американците, над една трета от тях казват, че ценят финансовата съвместимост повече от физическата или интелектуалната, според проучване на Northwestern Mutual, в което участват повече от 2700 души.
Това е още по-важно за по-младите поколения – почти половината (49%) от поколението Z смятат финансовата съвместимост за по-важна от физическата в сравнение с 40% от милениалите, 35% от поколението X и 30% от бейби бумърите.
Fortune обяснява тези резултати с икономиката, в която са израснали поколенията, и сегашния житейски етап, в който се намират. Борейки се да натрупат спестявания по време на две рецесии преди да навършат 40-годишна възраст, милениалите навлизат в години на големи разходи, докато искат да се установят в първия си дом и да създадат семейство. Поколението Z е наблюдавало как милениалите се борят с тези икономически предизвикателства, докато се справя със своите проблеми. Като се имат предвид ниските начални заплати и липсата на време за натрупване на богатство, Z са в стандартната икономически уязвима позиция на двайсет и няколко годишните.
От това следва, че новите поколения те се учат да обсъждат парите и свързаните с тях навици от рано. 32% от поколението Z казват в проучването на Northwestern Mutual, че разговорите за пари трябва да се провеждат дори преди връзката да стане сериозна - число, което скача до 40% при милениалите.
„Разговорите за парите се случват по-рано и по-често от всякога“, казва пред Fortune Вероника Фуентес, управляващ директор на Northwestern Mutual.
Вероятно отношението на родителите им към парите на фона на икономически кризи като Голямата рецесия или пандемията, довели до не малко разводи, е оформило уклона на по-младите поколения да говорят с партньора си за пари отрано, пояснява тя.
И все пак по-възрастните двойки са по-склонни да казват, че са „на една страница“ с партньорите си по отношение на парите. Northwestern Mutual установява, че финансовите затруднения са по-редки при по-възрастните респонденти – нещо, което авторите на проучването приписват на съвместното постигане на финансови цели с течение на времето. Представителите на Бейбибум поколението са с 25 процентни пункта по-малко склонни да кажат, че парите са „важен проблем в отношенията им“, отколкото милениалите.
„Когато става въпрос за финансово безпокойство, по-младите поколения са изправени пред повече натиск. Те са по-уязвими към икономически спадове, имали са по-малко време да се подготвят за нестабилност и може да не са се сблъсквали с финансови предизвикателства като двойка“, казва Фуентес. Обратното, по-възрастните двойки многократно са се сблъсквали по между си през периоди на финансова несигурност, но са упорствали да останат заедно.