Милениали, Z, бумъри...

Тези определения за различните поколения устойчиво се утвърждават като термини в популярната култура през последните години.

Като общество ставаме свидетели и на противоречията, характерни за поколенията – например Z често се подиграват на милениалите за особената мода на 90-те и употреба на прекалено много емотикони от чат форуми.

От друга страна, милениалите отвръщат на Z с критики заради манията им по социалните мрежи и най-вече TikTok.

Но какво всъщност означават всички тези термини?

Euronews разглежда детайлно всяко поколение, за да изясни какви са основните характеристики на представителите му.

Мълчаливото поколение

Първата поколенческа група се отнася за родените между 1926 и 1945 г. - т.е. хората, преживели Втората световна война, а името ѝ произлиза от убеждението, че децата, израснали по това време, са работили много усърдно, но предимно са си мълчали.

Те са били виждани, но не и чувани.

Какво искат различните поколения на работното си мястоПри различните поколения перспективите за пазара на труда и кариерните перспективи се различават значително

Терминът "мълчаливо поколение" е използван за първи път в статия в списание Time, публикувана през 1951 г., която гласи: "Най-изненадващият факт за младото поколение е неговото мълчание. С някои редки изключения младежта не се доближава до публичната трибуна".

Тези хора обикновено са патриотично настроени, ориентирани са към работата преди удоволствието, имат високо уважение към авторитетите и чувство за морален дълг.

Ключови качества:

- Силна работна етика

- Традиционни ценности

- Последователи на правилата

Бейби бумъри

Бейби бумърите са хората, родени от 1946 до 1964 г.

Наричат го така заради силната икономика след Втората световна война, в която много хора се чувстват сигурни, че ще могат да отглеждат по-голям брой деца - което води до огромна вълна раждаемост.

Представителите на това поколение срещат критика заради тяхната съпротива срещу технологичните промени, борбата с изменението на климата и противопоставянето на променящите се ценности на по-младите поколения.

От Z до бейби бумър – 4 поколения съветват как да пестим париИма един ключов фактор, който им помага да оцелеят: привилегиите

В САЩ обаче, бейби бумърите бяха наречени поколението на "силата на цветята" благодарение на ролята им в прокарването на движението за граждански права, антивоенните протести срещу войната във Виетнам и възхода на сексуалната революция.

Основни характеристики:

- Конкурентоспособност

- Самоувереност

Поколение Х

Поколението Х се определя като родените между 1965 и 1980 г.

Групата често е наричана "изгубеното" и "средното дете", тъй като следва добре познатото поколение на бейбибумърите и предшества милениалите.

Много от членовете на това поколение са израснали във време, когато процентът на разводите е бил по-висок и повече жени са започнали да навлизат в работната сила - следователно много от представителите на поколението Х са били "деца без родителска грижа" и са прекарвали повече време без надзора на възрастни.

Помощ в менопаузата, отпуск за внуци. Новите бонуси за поколението X са тукВ условията на свит пазар на труда, работодатели, предлагащи персонализирани бонуси, се открояват сред конкуренцията

Родените в това поколение израстват и в период, в който технологиите се развиват бързо, но не са толкова достъпни, колкото са сега.

Поколението Х обикновено е наричано "поколението MTV" зараду популярния канал за музикални видеоклипове, който стартира на 1 август 1981 г.

Основни характеристики:

- Независими

- Изобретателни

Поколение Y

Познати като "милениали" (тъй като много от тях са станали възрастни в началото на хилядолетието), представителите на поколението Y са родените между 1981 и 1996 г.

Милениалите често са обект на негативни стереотипи като мързеливи и обсебени от себе си, което им навлича прозвището "Поколението Аз"; от друга страна, те са по-отворени към промени и по-съзнателно осъзнават екологичните и социалните проблеми, отколкото всяко друго поколение преди тях.

От заплата до заплата – 73% от милениалите в САЩ живеят такаПоколението Z обаче е по-застрашено от финансови трусове

Описвани са и като "цифрови номади", тъй като са израснали в ерата на интернет. Те стават свидетели на възхода на социалните медии, мигновените съобщения, лаптопите и революцията на смартфоните.

Основни характеристики:

- Самоуверени

- Социално осъзнати

- Поставяне под въпрос на авторитетите

Поколение Z

Най-общо казано, поколението Z се определя като родените между 1997 и 2012 г.

Те са известни като "зуумъри", което изненадващо не е измислено по името на Zoom, услугата за видеочат, а е игра на думи с термина "бумъри" и се отнася до бързия характер на възпитанието на поколението Z в условията на технологичен и културен бум.

Принадлежащите към поколението Z трудно могат да си спомнят време, когато екраните не са били огромна част от ежедневието им.

Поколението Z няма пари, а пътува много. Как?Младите не чакат да получат високоплатена работа или да натрупат спестявания

От друга страна, тази достъпност до технологиите и интернет е предоставила на това поколение изобилие от информация, което им позволява да разширяват знанията си и да бъдат активни в обучението си, като по този начин ги превръща в най-технологично ориентираното и социално приемливо поколение до момента.

Но Z се смята и за най-депресираното и песимистично поколение, което се дължи на нарастването на много силен социално-политически натиск, като например заплахата от насилие, появата на социалните медии и опасенията, свързани с изменението на климата.

Според проучване от 2019 г., публикувано в Journal of Abnormal Psychology, между 2009 г. и 2017 г. процентът на депресия се е увеличил с повече от: 47% сред 12-13-годишните, 60% сред тийнейджърите (14-17 г.) и 46% сред младите възрастни (18-21 г.).

Поколения с етикети: Z мрази бумърите, милениалите са странни, X - скучниДори и да не си спомнят точно кои възрасти определят всяка група, много хора се съгласяват с поколенчески стереотипи

Основни характеристики:

- Технически грамотни

- Прогресивни

- Любознателни

Поколение Алфа

Расте ново поколение, за което не са чували много хора.

След няколко години те ще надхвърлят броя на бейби бумърите и много от тях ще доживеят до 22-ри век - да, става дума за поколението Алфа.

Коя е Барби? Козметика за лице е новата мания на Алфа децатаМного деца от поколението Алфа, родено след 2010 г., са начинаещи експерти по серуми, тонери, овлажнители и слънцезащитни продукти

Поколението Алфа технически включва родените от 2010 г. нататък, които са израснали в изцяло цифров свят, доминиран от технологиите, стрийминга и социалните медии.

Въпреки че принадлежащите към поколението Алфа все още са деца, когато навършат пълнолетие, те ще бъдат най-образованото поколение на всички времена благодарение на достъпа до информация, с който разполагат.