Поколението Z ще изпревари бумърите на пазара на труда в САЩ през 2024 г.
През 2024 г. поколението Z за първи път ще представлява по-голяма част от работната сила в САЩ, отколкото хората от поколението Бейби Бум.
Това са изводите от доклад на Glassdoor за прогнозите за тенденциите на пазара на труда догодина, цитирани от CNBC.
Предстоящата демографска промяна ще има "доста сериозни последици за това, което работодателите приоритизират", смята главният икономист на Glassdoor Аарон Теразас.
"Това е краят на бумърите, това трансформиращо поколение за работното място. Те ще бъдат заменени от съвсем различни хора, които поставят различни очаквания по отношение на работата.", допълва експертът.
Тенденцията се дължи на застаряването на населението: Според повечето дефиниции бумърите ще бъдат на възраст от 60 до 78 години през следващата година и достигат пенсионна възраст.
Повечето представители на поколението Z, което догодина ще бъде на възраст от 12 до 27 години, ще завършат училище и ще се присъединят към работната ръка на пазара на труда.
Така, поколението Z ще изпревари и поколението Х - но ще мине "много време, преди да изпревари милениалите", допълва Теразас, тъй като те засега са повече от всички останали поколения в САЩ.
"Вероятно това ще стане едва в началото на 40-те години на 21 век.", прогнозира експертът.
Поколението Z навлиза на пазара на труда в поразително различно време от това на бумърите - в атмосфера, белязана от политически сътресения и пандемия.
"Затова цялостното им отношение към работата и очакванията им са различни от тези на техните баби и дядовци", допълва Теразас.
Според национално проучване, проведено през 2022 г., тези по-млади работници имат заявени предпочитания към работодатели с доказано социално въздействие, възходяща мобилност и творчески възможности. Представителите на поколението Z "ценят организациите без йерархична структура и искат мнението им да бъде чуто, независимо от техния опит или стаж", добавя Теразас.
По същия начин е по-вероятно те да искат да се занимават с политика на работното място повече от други поколения и очакват ръководството на компанията да се изказва по въпросите, които ги вълнуват, се казва в друг доклад на Glassdoor, публикуван миналия месец.
Представителите на поколението Z са особено загрижени за компромиса между работата и свободното време.
Те са склонни да ценят гъвкавите работни места, които могат да спомогнат за здравословен баланс между професионалния и личния живот.
По ирония на съдбата, те също така предпочитат личното общуване на работното място, отбелязва неотдавнашно проучване на Fiverr.
"Не е задължително да е в офиса", обяснява Майкъл Милър Леви, старши директор на отдел "Пазарни проучвания и информация за клиентите" във Fiverr. "Почти една трета предпочитат да работят на обществени места като кафенета, където могат да се срещат и да общуват с хора, като същевременно запазват гъвкавост."
Като служители на ранен етап от кариерата си много от представителите на поколението Z ценят възможностите за развитие и редовната обратна връзка: 73% са готови да напуснат работа, ако ръководителите не им предоставят и двете, установи проучване на компанията за софтуер за човешки ресурси StaffCircle.
Младите служители не се страхуват да сменят работата си, ако определят положението си като незадоволително, се посочва в доклад на LinkedIn от януари.
"Това трябва да накара ръководителите да се замислят за начините да задържат и мотивират служителите си, особено най-младите", допълва Теразас.