Институтът за изследване на журналистиката "Ройтерс" към Оксфордския университет публикува годишния си доклад с данни за доверието на гражданите в медиите.

В изводите за България се посочва, че за 76% от българите основните източници на новини са онлайн, включително социалните медии. Няма обаче промяна в тенденцията потребителите у нас да не са склонни да плащат абонамент за онлайн новините, сочи изследването.

Доверието в медиите България е 28% за 2022 г., с което страната ни заема 41-о място от общо 48 изследвани пазари.

Информационна агенция Novini.bg, част от медийната група на Sportal, за поредна година се доказва като един от най-доверените, авторитетни и предпочитани източници на информация у нас.

От дигиталните медии Novini.bg се подрежда на първо място.

47% от потребителите на онлайн новини се доверяват на Novini.bg, с което медията се нарежда на седмо място.

На седмична база достигане, Novini.bg се нарежда на четвърто място, веднага след осведомителния бюлетин към една от най-известните електронни пощи у нас.

Обществените радио- и телевизионни оператори БНР и БНТ по традиция остават водещи в доверието на потребителите.

Социалните мрежи за съобщения като Viber и Telegram стават все по-популярни, отчасти защото избягват рестрикциите по Стандартите на общността на Facebook. Например, докато у нас е незаконно публикуването на екзитпол в деня на изборите, съобщаването им чрез Viber и Telegram са позволени.

Институтът акцентира на това, че за последните две години сме гласували пет пъти на предсрочни парламентарни избори, а според доклада, политическата нестабилност дава отражение върху медиите.

Друг важен акцент е, че България не следва тенденцията в ЕС и отчита икономически растеж след началото на войната - 3%, които според "Ройтерс" се дължат на износа на муниции.

През изминалата година няколко по-малки вестници са били закрити, тъй като не са успели да се адаптират към цифровите технологии, отбелязва докладът. Според данните в него, разследващите журналисти в България редовно стават жертви на злоупотреби от страна на правни процедури и корпоративен натиск.

Повечето медии са приели до голяма степен про-европейски и прозападни позиции през последната година. Но социологическите проучвания сочат, че общественото мнение е доста балансирано.

България е последна в ЕС по подкрепа за Украйна и санкции срещу Русия Eвропейците продължават да бъдат солидарни с Украйна

Докато през есента на 2022 г. проучването на Евробарометър установи, че 74 % от всички граждани на ЕС одобряват подкрепата на ЕС за Украйна, в България тя е само 48%, което поставя страната на дъното на класацията заедно с Гърция.

Обществената нагласа за присъединяването към еврото също изглежда доста непостоянна. През април 2021 г. Евробарометър регистрира 54% в подкрепа и 44% против но това число се е променило на 44% в полза и 54% против до април 2022 г.

Страшно ли е еврото? Какво ни очаква, когато приемем единната валутаФорум на високо равнише представи перспективите на членството в еврозоната

По-скорошно проучване на общественото мнение по този въпрос от ноември 2022 г. на министерството на финансите показва, че българите са поляризирани, с подкрепа от 33% от населението (в сравнение с две трети от бизнеса) и 50% против.

Годишният доклад на Институтът за изследване на журналистиката "Ройтерс" може да прочетете ТУК