Дизелът достигна нови рекордни стойности по бензиностанциите и това е водещата новина във всички медии.

И докато потребителите протестират срещу високите цени, никой не обръща съществено внимание върху методиката на формиране на цените и компонентите й в търсене на резерви за намаляване на цената.

А цената на литър дизелово или бензиново гориво се формира от четири компонента – цената на петрола, маржин на печалба на индустрията, мита и акцизи и ДДС.

По отношение на компонентата цена на петрола няма потенциал за въздействие върху цените, доколкото не може да се влия върху цената на суровината на международните пазари.

В момента компонентата на суровината в цената на бензина и дизела е 59 евроцента и тя е еднаква за всички страни от ЕС, като в момента тази цена съставлява около 44% от формирането на цената на бензина и 43.2% от цената на дизела.

По отношение на митата и акцизите също няма потенциал за намаляване в цената на горивата, предвид че те съставляват едва 27.2% от цената на бензина и по този показател сме втори в ЕС, отстъпвайки единствено на Кипър с 26.4%.

Прави впечатление, че средното тегло на митата и акцизите в ЕС за бензина е при 33.2%, или ние сме далеч под средното.

При дизела ситуацията е доста подобна с тегло на митата и акцизите в размер на 23.68% от крайната цена на горивото при средно 27.4% за ЕС. По-ниско е съотношението на митата и акцизите единствено в Литва, Латвия с по около процент и в Румъния с 0.1%.

По отношение на ДДС-то като процент от крайната цена на петрола и дизела, то възлиза на около 16.65%, като тук определено има потенциал за леко понижение, предвид на средния процент за ЕС от 17.3% при бензина и дизела.

И идва ред на компонентата, от която единствено можем да станем свидетели на понижение в цената на горивата, без да се взема в предвид цената на петрола – маржина на печалбата на индустрията. А както вече споменахме, тук има сериозни резерви за намаление в цената на горивата, предвид на високия маржин, при който оперира индустрията.

При бензина маржинът на сектора възлиза на 12.1% от стойността на бензина, при средно 11.46% за ЕС. За сравнение в Германия процентът е по-нисък и възлиза на 9.7%, а в Румъния е 8.05%.

Казано по друг начин, ако секторът работи при маржин, подобен на този в съседна Румъния, то цената му трябва да е с около 10 стотинки по-евтин.

Подобна е ситуацията и при дизела. Маржинът на сектора заема 16.5% от цената на литър дизел, при средно 15.5% за ЕС. В съседна Румъния той е 13.4% или- ако работеше и нашата индустрия при подобен маржин, цената би следвало да е с около 8 стотинки по-ниска за литър дизелово гориво.