Колко трябва да струват бензинът и дизелът?

7169
Колко трябва да струват бензинът и дизелът?

Дизелът достигна нови рекордни стойности по бензиностанциите и това е водещата новина във всички медии.

И докато потребителите протестират срещу високите цени, никой не обръща съществено внимание върху методиката на формиране на цените и компонентите й в търсене на резерви за намаляване на цената.

А цената на литър дизелово или бензиново гориво се формира от четири компонента – цената на петрола, маржин на печалба на индустрията, мита и акцизи и ДДС.

По отношение на компонентата цена на петрола няма потенциал за въздействие върху цените, доколкото не може да се влия върху цената на суровината на международните пазари.

В момента компонентата на суровината в цената на бензина и дизела е 59 евроцента и тя е еднаква за всички страни от ЕС, като в момента тази цена съставлява около 44% от формирането на цената на бензина и 43.2% от цената на дизела.

По отношение на митата и акцизите също няма потенциал за намаляване в цената на горивата, предвид че те съставляват едва 27.2% от цената на бензина и по този показател сме втори в ЕС, отстъпвайки единствено на Кипър с 26.4%.

Прави впечатление, че средното тегло на митата и акцизите в ЕС за бензина е при 33.2%, или ние сме далеч под средното.

При дизела ситуацията е доста подобна с тегло на митата и акцизите в размер на 23.68% от крайната цена на горивото при средно 27.4% за ЕС. По-ниско е съотношението на митата и акцизите единствено в Литва, Латвия с по около процент и в Румъния с 0.1%.

По отношение на ДДС-то като процент от крайната цена на петрола и дизела, то възлиза на около 16.65%, като тук определено има потенциал за леко понижение, предвид на средния процент за ЕС от 17.3% при бензина и дизела.

И идва ред на компонентата, от която единствено можем да станем свидетели на понижение в цената на горивата, без да се взема в предвид цената на петрола – маржина на печалбата на индустрията. А както вече споменахме, тук има сериозни резерви за намаление в цената на горивата, предвид на високия маржин, при който оперира индустрията.

При бензина маржинът на сектора възлиза на 12.1% от стойността на бензина, при средно 11.46% за ЕС. За сравнение в Германия процентът е по-нисък и възлиза на 9.7%, а в Румъния е 8.05%.

Казано по друг начин, ако секторът работи при маржин, подобен на този в съседна Румъния, то цената му трябва да е с около 10 стотинки по-евтин.

Подобна е ситуацията и при дизела. Маржинът на сектора заема 16.5% от цената на литър дизел, при средно 15.5% за ЕС. В съседна Румъния той е 13.4% или- ако работеше и нашата индустрия при подобен маржин, цената би следвало да е с около 8 стотинки по-ниска за литър дизелово гориво.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

hristo ivanov
# 0
10:03 | 25 March 2012
kakvi sa tezi drankanizi za marzin tuk i marzin tam tova mai e pisano da obarkva horata ot ne kompetenten draskatc.nikade po sveta go niama da plastame akziza i varhu nego DDS.s tava DDS se vdiga zenata s 150 lv ili 0.15st. na litar i da ne zabraviame drugite spekulazii.realnata zena e okolo 2lv.
Крумов
# 1
04:03 | 25 March 2012
Цената на петрола е най-важният компонент, но авторът не казва от един барел колко литра бензин или нафта се добива и върху колко литра, примерно, се разхвърлят 100$ ( за барел). Севсем некомпетентен съм по темата, но от ученическата скамейка знам, че при крекинга се добиват газ, масла, грес и други, чиято стойност поевтинява цената на основният продукт. Да бе, да!!! Формирането на печалбата е чиста уйдурма (нагласа) и под 500% е неприемлива за картелите. И това е нещастието ни, защото горивата определят цените на останалите продукти!!! Проклети да са народните душмани!!!
Пламен Лилов
# 2
18:03 | 24 March 2012
Според мен цената на даден продукт,най-общо казано е тази която някои е склонен да плати за него.Щом я плащаме значи е тази,на кого се сърдим.
миро
# 3
09:03 | 24 March 2012
Мишо според мен олигофренът си ти! Незнам дали си наясно , но в крайната цена на продукта влиза и трудът на хората, заети в производството му!Или искаш да кажеш, че в нефтопреработвателните предприятия и бензиностанциите не работят хора?!?
Иван
# 4
16:03 | 23 March 2012
Не, въпроса ми не е риторичен. Следващия въпрос е дали ще се намери някой да го зададе на съответните държавници. Аз не съм журналист, не живея в София, и нямам достъп до т.н. пресконференции, но ако случайно ме допуснат близо до някой от т.н. управници това е първото което бих попитал.... а не кой коя е на... или кой къде се е напил.... или на кой плаж се е пекъл...
Samuilov
# 5
13:03 | 23 March 2012
Иване, въпросът ти е риторичен. Една държава, както знаеш, се издържа от търговията с алкохол, цигари, наркотици, оръжие, горива, реекспорт ..
Иван
# 6
11:03 | 23 March 2012
И защо, по дяволите, не може да се влияечрез компонентата акциз и мита? Една отговорна държавна администрация трябва ли да сваля кожи от гърба на гражданите си или трябва да ги стимулира да работят? Защо да не се намали или премахне акциза? Или държавата да продължи да печели от и без това космическите цени на петрола?
Stil
# 7
08:03 | 23 March 2012
Tazi ststia dobre opisva kak se formira cenata na gorivota.Iskam da procheta i takava za formiraneto i na rabotnata zaplata,zachtoto na benzinostanciata ne me pitat dali sam chivahka ili depotatka!!!
STEF
# 8
08:03 | 23 March 2012
Vseki den ni zalivat s visokite ceni na kakvo li ne.I vichte kolko e zagrijeno pravitelstvoto,zachtoto ne spirat da demonstrirat sas "zagrijenosta si".KOga na dneven red chte doide i "zagrigenostta im "za dohodite na danakoplateca,zachtoto edin den moje i tiah da ne mogem da si platim!
baihui
# 9
02:03 | 23 March 2012
za skapia benzin sa vinovni Wall Streetskite 4ifuti - pe4atat pari, razdavat si gi i kupuvat petrol - ideata e da se parji tselia sviat, za da mogat mrasnite rezniatsi da lapat na graba na vsi4ki hora - na sapun mamka vi 4ifutska
Mihail
# 10
01:03 | 23 March 2012
Яд ме е че в такъв хубав сайт, коментари пишат само олигофрени като тези под мен... Как трябва да се повлияе, според вас, цената на петрола, от това че взимаме 5 пъти по ниска заплата от германците??? Както виждаме и държавата тук ни е помогнала, като е снижила данъците доста под средното за ЕС... Единствените, които продължават да ламтят за пари и да експлоатират хората са тези от бизнеса!
миро
# 11
22:03 | 22 March 2012
Според авторите на статията цената на труда в БГ е толкова ниска , че даже е излишно да бъде калкулирана в себестойността на продукта?!? Как ли печелят от петролни продукти горките европейски компании, при положение , че там заплатите са десет пъти по-високи отколкото у нас , а цените на горивата са почти същите!?!
пич
# 12
19:03 | 22 March 2012
Поредните кьорфишеци плюс герберска демагогия. Ай сиктир бе!
гражданинът Х
# 13
17:03 | 22 March 2012
Ай стига с тез платени статии бе!!! Цената на перола се вдига - и бензина се вдига, цената на петрола пада - у нас в БГ цената на бензина пак се вдига!!!
гражданинът Х
# 14
17:03 | 22 March 2012
Ай стига с тез платени статии бе!!! Цената на перола се вдига - и бензина се вдига, цената на петрола пада - у нас в БГ цената на бензина пак се вдига!!!
Колев
# 15
17:03 | 22 March 2012
В себестойността на 1 литър бензин или дизел, трудовото възнаграждение какъв процент заема?
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg