В Средните векове появата на сгради на мостове било нещо обичайно. Освен транспортни връзки, мостовете били и допълнително място за строителство сред често неблагоприятната околна обстановка. В наши дни тази необходимост е отпаднала, но сградите на мостове проидължават да впечатляват с красотата си:

Вижте още: Най-красивите европейски градове

Понте Векио, Флоренция, Италия

Най-старият мост във Флоренция е построен през 1345 г. и още от създаването си станал важен търговски пункт. Тук били кланиците на месарите, а в наши дни- ателиетата на ювелирите. Този мост се свързва и с появата на един финансов термин. Смята се, че „банкрут“ наричали счупената от стражите сергия на разорен търговец.

Мост Кремербрюке, Ерфурт, Германия

Каменният мост през един от ръкавите на р. Гера бил построен през 1325 г. като част от царския търговски път. Първоначално той бил дървен и често ставал жертва на пожари. След като бил заменен от каменната конструкция, мостът приютил 32 къщи и различни магазини.

Старата мелница, Вернон, Франция

Сградата от 1600 г. била част от средновековен мост над Сена. При струване през 1861 г. от петте мелници, които се намирали на моста, оцеляла само тази и постепенно нейният силует, крепящ се на две от колоните на моста, станал символ на града.

Дом на моста, Амбълсайд, Великобритания

Този мост датира от XVI в. Оригиналното място за строителство на къща било избрано, за да се избегне плащането на данък за земя. Малката къща била магазин за ябълки, а после и дом, в който по едно време живеело семейство от осем души. В началото на миналия век къщата била купена от местните жители и предадена за съхранение на Националния фонд за опазване на паметниците.

Мостът на търговците, Нарбона, Франция

Мостът с шест арки над Ода бил построен от римляните през II век, но реката постепенно променила течението си. През 1686-1776 г. през пресъхналото устие бил прекаран канал. Той тече само по една от арките, а останалите се ползват от местноте жители като изби. В наши дни това е улица с домове и магазинчета на първите етажи.

Мост Палтни, Бат, Великобритания

Пресичащият р. Ейвън мост е построен през 1769-1773 г. и кръстен на собственика на селището на единия бряг. На моста започнала активна търговия и само след 20 г. се наложило мястото да бъде разширено, за да събере още търговци.

Вижте още: Най-дългите мостове в света

Мост Роан, Ландерно, Франция

Първият мост на реката Елорн е построен през 1336, но станал обитаем едва след реконструкция през 1510 г. В началото имало няколко магазина, мелница и затвор, а по-късно, мостът е застроен с жилищни сгради, чиито жители постоянно страдат от наводнения по време на приливите.

Замъкът Шенонсо, Франция

Историята на замъка води началото си от 1200 г., но неговият разцвет настъпва по време на управлението на Катерина Медичи. Тогава върху каменния мост била създадена двуетажна галерия, в която се провеждали пищни балове. Днес целият замък е музеен комплекс.

Домът на палача, Нюрнберг, Германия

Каменно-дървеният мост над река Пегниц е част от средновековния комплекс, построен през 1457 г., който също така включва каменна сграда, складовото помещение и помпената станция. До 1806, къщата е била обитавана от градските палачи, които не са имали право да живеят в границите на населено място. Сега сградата е музей.

Домът на моста на река Нае, Бад Кройцнах, Германия

Самият мост е построен през 1300 г. , а къщите върху него се появили два века по-късно. Благодарение на високите основи, сградите били добре защитени от наводнения.

Мостът на храма в планината Канян

Сградата е част от храмовия комплекс на планина Канян и стои на мост с височина повече от 50 метра. Под моста, направен от 365 каменни блока, минава стълба, която води към върха на планината.

Покритият мост над р. Осъм, Ловеч

Българското участие в класацията – мостът в Ловеч е построен през 1872-1874 г. от легендарния майстор Кольо Фичето (Никола Фичев), за да свърже главната търговска улица от двете страни на река Осъм. Мостът бил направен от дърво и камък. Преди пожара от 1925г. на него имало 64 работилници и се развивала активна търговия. Съществуващото сега съоръжение е реставрирано през 80-те г. Покритият мост в Ловеч, който исторически се е развил като коридор на търговията и занаятите, е дълъг 106 м.

Вижте още: Най-опасните мостове в света