България заема 13-а позиция в международна класация за площи в търговски центрове в процес на изграждане до края на 2012 година. Анализът за моловете на Стария континент е направен от международната консултантска компания Cushman&Wakefield и представен у нас от стратегическия партньор за България и Македония Forton International.

За периода до края на 2012 г. 181 500 кв.м нови площи в търговски центрове се очаква да бъдат завършени в страната. В момента заемаме 30-о място по налични търговски площи на 1 000 души население със 67.5 кв.м./1000 души, което е значително по-ниска цифра от средната за Европа - 240 кв.м./1000 души.

„След като през предходната 2010 г. страната ни беше в Топ 5 на страните с най-голям обем новооткрити площи в търговски центрове, през 2011 г. в България не отвори врати нито един нов търговски център. Това на практика е „глътка въздух за пазара" - период, през който собствениците на проектите и наемателите търсеха печелившата формула за своя бизнес и преосмисляха плановете си за развитие", коментира пазара у нас Димитър Киферов, мениджър Търговски площи във Forton International.

„Част от проектите, които вече са изградени, преминаха през кризисен период в началото на годината, когато станахме свидетели на обтегнати отношения между наематели и наемодатели, но в момента той е стабилен и с ясна перспектива за следващите 12 до 15 месеца, през които се очаква да се появи новото предлагане. Освен по-голямо насищане, пазарът през следващата година ще се радва на нови и интересни световни наематели, оператори на нови към момента формати за забавления и също така ново поколение търговски центрове", разказва Киферов.

Страната ни бе една от деветте на Стария континент, в които през първото полугодие на 2011 г. не са завършени нови молове. В други държави, обаче, се забелязва осезаемо покачване на общите обеми - повече от 2.1 милиона кв. м са новите готови площи в европейските държави през изследвания период. Общо 71 нови търговски центъра са отворили врати от началото на годината, сочи анализът на Cushman&Wakefield. Така общият обем площи в Европа към момента се равнява на 135.1 милиона квадратни метра.

През второто полугодие на 2011 се очаква още по-голям обем проекти да излязат на пазара - 4.6 милиона кв.м. Към края на годината пазарът ще се сдобие с 26% повече площи, отколкото е имало през предходната 2010 година.

Русия и Турция се отличават като страните с най-голям обем новооткрити търговски центрове. Над 375 000 кв.м нови търговски площи са вече на разположение на руснаците, докато близо 340 000 кв.м са били открити от началото на годината в югоизточната ни съседка. По площи в процес на изграждане двете страни също заемат водещи позиции в класацията на Cushman&Wakefield - те формират общо 41% от всички строящи се на Стария континент обеми. Близо 3 милиона кв.м ще бъде площта на новите молове в Русия през следващата година и половина, докато в Турция се очакват квадратурата на новите молове да достигне 1.37 милиона кв.м.

Инвестициите в търговски центрове в Европа през първото полугодие на 2011 г. се равняват на 19.8 млрд. евро, показват още данните на Cushman&Wakefield. Тази сума е с 4% по-ниска в сравнение с предходните 6 месеца, но с 9% по-висока спрямо същия период на 2010 година.

Средните нива на възвращаемост за периода януари-юни 2011 г. бяха 7.01%, което представлява лек спад спрямо декември 2010 г., когато този процент е бил 7.08%. Очакванията на Cushman&Wakefield са нивата на възвращаемост да останат сравнително стабилни.

Според проучването на компанията, въпреки раздвижването на пазара и ръста в обемите на търговските площи в Европа, условията все още не са достатъчно устойчиви, особено в някои от страните. Търсенето на търговски площи е в пряка зависимост от потреблението на крайните клиенти, чието пълно възстановяване предстои. Някои нови проекти, планувани за първата половина на 2011 година, бяха забавени, което може да се повтори и през следващия период. Това прави дългосрочните прогнози за развитие на сегмента несигурни.

Очакванията на Cushman&Wakefield са площите в процес на изграждане да бъдат през 2012 г. общо 5.8 милиона кв.м, в резултат на редица фактори този обем може да претърпи промени.

Посетете нашата страница във facebook