Всяка година светът става все по-дигитален, но поне докато метавселената не поеме пълен контрол над живота ни, той продължава да се развива във физически пространства и да се върти около физически неща.

Точно като развлекателните продукти и тенденциите в социалните мрежи, предметите разказват истории за време и място, пише Fast Company. Изданието поглежда към изминалите 12 месеца през призмата на най-забележителните (за добро или лошо) физически символи на 2022 г.

Маслено зелената тениска на Зеленски

Въпреки обичайния шум около висшата мода и театралността на Met Gala, най-забележителната модна заявка на годината остава тениската на украинския президент Володимир Зеленски.

Оставайки Киев, когато мнозина вярваха, че инвазията на Русия бързо ще свали правителството му, бившият актьор продължи да общува с украинците, облечен много често в съвсем проста „униформа“.

Модният критик на New York Times Ванеса Фридман го нарече „символ на силата и патриотизма на украинския народ, набор от ценности и цели, опаковани във форма, която всеки познава“.


Time обяви Зеленски и духът на Украйна за Личност на годинатаTой вдъхнови украинците и спечели световно признание за куража, проявен при съпротивата срещу унищожителната руска инвазия, посочва Time

Мивката на Илон Мъск

В края на октомври Илон Мъск заяви, че вече е собственик на Twitter, влизайки в офисите на компанията в Сан Франциско с мивка в ръце. Имаше редица тълкувания на метафоричния му туит, с който даде да се разбере, че превзема компанията, но към днешна дата най-добрият коментар принадлежи на Джеймс Кордън, който предположи, че Мъск току-що е хвърлил 44 милиарда долара „в канализацията“.

Празните листи А4, размахвани от протестиращите в Китай

Ако съюзът Мъск/Twitter изглежда емблематичен за време, дефинирано от твърде много думи, казващи твърде малко, едно от най-запомнящите се, макар и на пръв поглед безобидни физически неща на годината беше празният лист хартия. Този необичаен символ на протест се оказа невероятно ефективен, когато се размахваше масово от китайците, които искаха да изпратят съобщение до правителството относно неговите строги и ограничителни политики срещу разпространението на COVID-19.

Източник: Getty Images

„Белият лист представлява всичко, което искаме да кажем, но не можем да го кажем“, обясни протестиращ в Пекин пред Reuters. Тактиката с белите листи безмълвно подчерта, че режимът кара собствените си граждани да млъкнат. Всъщност, правителството незабавно блокира онлайн търсенията за „празен лист хартия“. Но в рамките на седмици премахна и ковид ограниченията.

Аксесоарите на Balenciaga

Луксозната марка Balenciaga прекъсна отношенията си с Кание Уест през октомври след антисемитските коментари на Йе, заради които го изоставиха още много компании. Седмици по-късно марката пусна реклами, в които малки деца бяха заобиколени от обявени за скандални аксесоари, сред които чанта във формата на плюшено мече в робски одежди. Бурните реакции в социалните медии и извън тях накараха Balenciaga многократно да се извини. Брандът установи, че също рискува да бъде захвърлен от ценни партньори - включително, по ирония на съдбата, Ким Кардашиян.


Шоколадово тако

Някои продукти стават свръх популярни в неподходящия момент - по-специално след обявяването, че ги спират от продажба. Преди година сладоледеното изделие Choco Taco изглеждаше просто поредното лакомство във фризерите на супермаркетите, предизвиквайки минимален интерес. Тогава Klondike, подразделение на Unilever, обяви, че спира производството му. Резултатът беше внимание, на каквото сладоледеното тако никога не се е радвало.

Сред онлайн воплите съоснователят на Reddit Алексис Оханян предложи да купи и спаси марката, а други инфлуенсъри пуснаха некролози и други послания, свързани със сладоледа. В крайна сметка Klondike заяви (без особен ентусиазъм), че лакомството може да се върне през „следващите години“.

Куфията на Катар 2022

Световното първенство в Катар се оказа безспорно вълнуващ турнир, който обаче беше придружен от обширни репортажи за предполагаеми подкупи, нечовешко отношение към работници мигранти и закони срещу ЛГБТИ. Чувствата относно символичния обект на състезанието - куфията - бяха по-топли, най-малкото, защото по нищо не напомняха на друг символичен предмет от световно първенство - вувузелите.

Традиционната бяла мъжка кърпа за глава, която е захваната с пръстен за главата и се спуска до земята, се предлагаше в цветовете на отборите на 32-те участващи нации.

Мега яхтата на Джеф Безос

В средата на годината властите на Ротердам решиха да демонтират историческия мост Конингсхавен, за да мине под него огромната яхта на Джеф Безос на стойност 500 млн. долара.

Гражданите се организираха и след редица протести яхтата на милиардера беше тихо и по тъмно транспортирана до по-безопасно място.

Тихо и по тъмно - мегаяхтата на Безос беше преместена Сега тя е на по-безопасно място и далеч от разярените жители на Ротердам

Значката “Аз гласувах”

Проектирана от 14-годишния Хъдсън Роуан, значката замени обичайната скучна графика, разпространявана по време на избори в САЩ, с многоцветна, обезобразена човешка глава на шест крака. Причудливият дизайн стана изключително популярен в социалните мрежи, ангажирайки по-младите гласоподаватели с изборите.


Кристалната флейта на Джеймс Мадисън

Докато еволюцията на популярната музика продължава да се определя от технологиите, най-запомнящият се звуков момент за годината дойде от Библиотеката на Конгреса в САЩ. Става дума за кристална (и следователно изключително крехка) флейта от 1813 г., изработена от френски майстор за Джеймс Мадисън. С нея на живо свири флейтистката Lizzo пред препълнена зала в Capital One Arena във Вашингтон.