Boeing призна, че нейни грешки са довели до инцидента с Alaska Airlines
Главният изпълнителен директор на Boeing Дейвид Калхун смята, че компанията трябва да признае грешката си, след като производителят на самолети отново влезе в новинарските заглавия заради проблеми с вратата на водещ негов модел. Те доведоха до приземяването на около 170 самолета на компанията и изплашиха клиентите ѝ.
В първите си коментари след разтърсващия инцидент с полет на Alaska Airlines, при който един от самолетите ѝ трябваше да направи аварийно кацане в американския щат Орегон с отворена врата, Калхун признава, че грешка на производителя е изиграла основна роля за аварията.
"На първо място, ще подходим към тази ситуация, като признаем грешката си", казва Калхун в обръщение към служителите на производителя, цитирано от CNBC. "Ще подходим към това със 100% внимание и пълна прозрачност на всяка стъпка. Ще работим с Националния съвет за безопасност на транспорта (NTSB), който разследва самия инцидент, за да разберем каква е причината”.
След инцидента с Alaska Airlines: FAA приземи десетки Boeing 737 Max 9Директивата за извънредна летателна годност на FAA ще засегне около 171 самолета по целия свят
Калхун не уточнява за каква грешка става дума, а други изказали се ръководители предупредиха да не се правят спекулации, като за момента от Boeing отказват да дадат повече подробности.
От събота насам регулаторните органи приземиха около 170 самолета Boeing 737 MAX 9, след като в петък на височина 5 000 метра от един от тях се отдели вратата. От United Airlines и Alaska Airlines съобщиха също така, че са открили и други самолети MAX 9 с разхлабени части при последвалата проверка.
Ръководителите на Boeing признават, че авиокомпаниите са разтърсени от инцидента. "Моменти като този ги разтърсват до мозъка на костите, както разтърсиха и мен", казва Калхун. "Те имат доверие в нас и ще имат отново."
Към момента инженерите на авиационния производител анализират случая в търсене на улики за това какво се е объркало.
Служителите на NTSB все още разследват причината за инцидента, като посочват, че е твърде рано да се определи дали производствен дефект може да е довел до него. В понеделник те съобщават, че липсват четири болта, предназначени да предпазят вратата от изместване от ограничителите, и добавят, че ще работят, за да установят дали болтовете изобщо са били монтирани.
Emirates обяви поръчка на 95 самолета Boeing за 52 млрд. долараEmirates вече експлоатира най-големия брой самолети Boeing 777 от всички авиокомпании в света
Калхун, бивш председател на борда на директорите на Boeing и изпълнителен директор на GE, поема поста главен изпълнителен директор в началото на 2020 г., когато компанията също е въвлечена в проблеми, свързани с по-малката версия на самолета. MAX 8 беше приземен за около две години след две катастрофи през 2018 и 2019 г., при които загинаха 346 души. Причината - дефектна система за управление на полета.
След предишните катастрофи на MAX Boeing беше подложена на критики от страна на американските законодатели и регулаторни органи относно разкритията, свързани със сертифицирането на самолетите. Министерството на правосъдието на САЩ дори съди бивш пилот на Boeing по обвинение, че е подвел FAA, но съдебните заседатели го оправдаха.
След инцидента в петък ръководителите на Boeing се опитаха да уверят авиокомпаниите в безопасността на своите самолети, обявявайки, че вече работят по разработването на процес за проверка, за да могат да бъдат допуснати отново до експлоатация приземените самолети.
Калхун обяснява, че поуките, извлечени от него, ще помогнат за подобряване на авиационната безопасност.
Хакери удариха Boeing Компанията е един от най-големите изпълнители на военни проекти в света
Директорът на Boeing Дейвид Джойс, който председателства комисията по безопасност към борда, на свой ред заявява, че комисията се е събрала в събота и ще следи отблизо разследването, като ще получава редовни доклади от Калхун и други висши ръководители на компанията.
Разхлабените врати, открити от двете американски авиокомпании след инцидента, са поредният проблем с качеството, който се появява в различни видове търговски и военни самолети на Boeing през последните години.