Ницан Мекел-Бобров се присъединява към eBay през 2021 г. като първия главен служител по изкуствения интелект в компанията. Ролята e еволюция и сигнал за това колко сериозно компанията за електронна търговия приема изкуствения интелект.

Тя въвежда AI и в двете страни на уравнението на електронната търговия - както за купувачите, така и за продавачите на своята платформа, пише Business Insider. Инициативите ѝ включват инструменти с генеративен AI, които улесняват изписването на продукти, инструмент за 3D изображения, търсене на естествен език за подобряване на резултатите за купувачите и експертно съдържание с AI за продуктови категории като електроника и моторни части.

eBay също така разработва инструменти с AI за вътрешна употреба, като те имат за цел да подобрят производителността и креативността на инженерите, анализаторите и създателите на съдържание.

Мекел-Бобров разказва пред Insider, че разглежда навлизането на AI като "промяна на парадигмата", която "напълно ще трансформира електронната търговия", и очертава как според него тази трансформация ще се осъществи през следващите три до пет години.

България е в дъното на класацията за онлайн търговия в ЕССред последните три страни сме в ЕС, чиито фирми за онлайн търговия формират поне 1% от общия търговски оборот


Според него през първия етап възможностите за търсене на естествен език ще станат достъпни за повече платформи, а асистентите за пазаруване ще се разпространят все повече, казва той и добавя:

"Във втората фаза, тъй като агентите, задвижвани от големите езикови модели, стават все по-популярни и оперативните им разходи продължават да намаляват, очаквам тенденцията към разпределена търговия само да се ускори, тъй като платформите за електронна търговия се превръщат от дестинация, към която потребителите отиват, т.е. сайт или приложение, в преживяване, което се появява навсякъде, където е клиентът".

Мекел-Бобров, член на списъка AI 100 на Insider, заявява, че третата фаза ще бъде белязана от агенти с изкуствен интелект, които ще могат да планират и изпълняват поредица от задачи за постигане на конкретен резултат.

"Това може да означава да действа от името на продавачите, за да постигнат финансовите си цели, или от името на купувачите, за да изпълнят определени идеи за пазаруване като например да закупят всичко необходимо за пътуване в рамките на определен срок и бюджет", казва Мекел-Бобров.

Той смята, че работата му е фокусирана върху "по-малките продавачи, които иначе не биха имали достъп до тази технология. Вече станахме свидетели на огромните предимства на поставянето на AI в ръцете на собствениците на предприятия“.

Технологиите, които ще променят живота ни следващите месециОт иновативни XR хедсети на Apple, през разбиване на пароли за Netflix, до нови върхове за изкуствения интелект


Усилията на Shopify в областта на изкуствения интелект също така са фокусирани върху способността на технологията да дава нови възможности на предприемачите.

Микдад Джафер, продуктов директор в Shopify, ръководи екип, който работи за внедряването на AI в платформата за електронна търговия, управлявана от канадската компания. Той също така е член на Insider AI 100.

Собствениците на бизнес, казва Джафер пред Insider, често имат специфични нужди, които не се решават лесно от широко достъпните инструменти. Затова компанията е създала пакет от възможности за AI, наречен Shopify Magic, който използва комбинация от анонимизирани данни на платформата и приложния програмен интерфейс ChatGPT на OpenAI, за да генерира отговори на бизнес нуждите на търговците.

Екипът на Джафър наскоро представя и Sidekick - инструмент с изкуствен интелект, задвижван от Shopify Magic - асистент, който може да изпълнява задачи за търговците, взаимодействащи с него, на естествен език.

"Станахме свидетели на огромните предимства на поставянето на AI в ръцете на собствениците на компании и искаме всеки един от тях да има достъп до технологията - от управлението на административни задачи до подпомагането на бизнес операциите", казва Джафер. "Като внедряваме AI в платформата на Shopify, ние поддържаме конкурентоспособността на бизнеса и му помагаме да постигне по-голям успех на днешния пазар."

Shopify работи и по някои приложения на AI, насочени към потребителите. Джафър ръководи стартирането на Shop.AI, асистент за пазаруване, предназначен да помага на потребителите лесно да намират конкретни продукти в приложението Shop, като използва подкани от тях на естествен език.

Apple отвори онлайн сервиз на самообслужванеПотребителите ще могат да купуват части за своите устройства и да ги ремонтират сами


Гаранции за отговорно използване на AI

Въпреки че Shopify и eBay искат да дадат възможност на търговците да използват AI, техните ръководители също така искат да се уверят, че технологията не причинява вреда. Джафер обяснява, че екипът му е работил, за да предотврати „халюцинациите“ на моделите и да избегне присъщите им пристрастия, като е предоставил много контекст и насоки. Те също така са проектирали системите така, че ”да правят предложения, а не да дават решения“.

"AI може да помогне за много неща, но вземането на решения трябва да е в ръцете на търговеца", казва той.

Мекел-Бобров стартира Службата за отговорен AI на eBay, която отговаря за спазването на добрите практики зa AI. Тя си сътрудничи с Harvard Business School и други академични институции и компании в изследването на това как да се използва отговорно генеративният изкуствен интелект.

"Необходимо е да проведем по-фундаментални изследвания на новите форми на риск, породени от бързо развиващите се технологии на AI, и как най-добре да ги ограничим", казва в заключение Джафер.